≡ Menu

Tahun Baru adalah Masa Yang Terbaik untuk Merancang Kewangan Anda


Tahun baru telah tiba, ramai di antara kita telah membuat perancangan diri dengan mengubah cara hidup kita untuk lebih baik. Antara perkara yang paling penting yang ditumpukan perhatian orang, terutamanya pada tahun baru, ialah kewangan peribadi, simpanan, dan pelaburan.

Mencapai kebebasan kewangan adalah matlamat yang mengagumkan, tetapi sangat sedikit orang yang tahu di mana untuk bermula. Jika anda mula mengambil langkah-langkah ke arah kebebasan kewangan tahun ini, berikut adalah tujuh petua yang perlu anda ikuti untuk menetapkan matlamat kewangan untuk tahun baru.

1) Nilai Di Mana Kita Berada
Menetapkan matlamat kewangan adalah penting, tetapi sebelum anda dapat menetapkan matlamat, anda perlu tahu di mana anda berada sekarang. Lihatlah tabungan, hutang, dan pelaburan anda. Menilai status kewangan anda mungkin stress, tetapi memperoleh pengetahuan ini akan membolehkan anda menetapkan matlamat yang realistik untuk tahun ini.

2) Tetapkan Belanjawan dan Patuhinya
Salah satu perkara terbaik yang boleh anda lakukan untuk kewangan anda adalah menetapkan anggaran. Anggaran perlu dicapai. Pastikan kos perumahan, makanan, dan utiliti anda adalah sekitar apa yang biasanya anda bayar.

Sekarang adalah masa yang tepat untuk merancang simpanan persaraan anda juga. Lebih lanjut mengenai itu dalam satu minit …

Kambing Aqiqah Murah Indonesia

3) Bayar Hutang Anda
Hutang adalah beban yang signifikan dan boleh menghalang anda daripada mencapai impian kewangan anda. Mula melunaskan hutang anda sekarang. Faedah adalah mencuri wang anda daripada anda. Sekiranya anda membuat 15% dalam pasaran saham, tetapi membayar bunga 18%, anda akan kehilangan wang.

BACA:  KENALI APA ITU TANTRUM DAN KENAPA IA BERLAKU PADA ANAK ANDA

Bersedia untuk membayar hutang sekarang, dan anda akan dapat menyimpan wang yang anda belanjakan pada masa depan.

4) Merancang untuk Persaraan
Persaraan akan datang, dan anda perlu mempersiapkannya. Anda perlu mengetahui sejauh mana anda perlu bersara. Syukurlah, saya mempunyai kalkulator di laman web saya untuk mencari jumlah wang tepat yang saya perlukan untuk bersara. Mengetahui jumlah wang yang anda perlukan akan membantu meletakkan simpanan anda ke dalam perspektif.

Perancangan persaraan selalu menjadi matlamat kewangan yang sangat baik, dan tahun baru adalah masa terbaik untuk memberi tumpuan kepadanya.

5) Tetap dianjurkan
Menetapkan belanjawan dan matlamat adalah hebat, tetapi usaha ini sia-sia jika anda tidak mempunyai rancangan untuk terus berjalan. Konsisten dan teratur adalah langkah penting untuk memenuhi matlamat kewangan anda tahun ini. Terdapat beberapa alat dan aplikasi belanjawan di luar sana yang boleh membantu anda berada di landasan yang betul. Apabila datang kepada belanjawan peribadi anda, semakin teratur anda menjadi lebih baik.

6) Mewujudkan Dana Kecemasan
Semua orang terdedah kepada kecemasan yang tidak diduga. Tanpa perancangan yang betul, anggaran anda boleh runtuh sekiranya timbul. Jika anda belum melakukannya, penting untuk menubuhkan dana kecemasan. Ini akan melindungi anda jika anda mengalami apa-apa kecemasan yang tidak dijangka tanpa melanggar bank.

BACA:  Bersentuhan Tangan Suami Dan Isteri. Adakah Wudhu' Batal? Ini Jawapannya

Dana anda sekurang-kurangnya 2 hingga 3 bulan perbelanjaan. Dana ini mungkin mengambil sedikit masa untuk ditubuhkan, tetapi kebebasan kewangan peribadi yang anda perolehi daripada mempunyai semestinya menunggu.

7) Semak Akaun Pelaburan Anda
Jika anda sudah melabur, anda berada di landasan yang betul. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai penasihat kewangan, anda mungkin tidak membuat pulangan yang anda boleh buat. Kebanyakan penasihat akan meletakkan wang anda dalam dana dengan yuran yang tinggi dan komisen yang tinggi. Anda perlu mengetahui di mana wang anda akan berlaku supaya anda tidak kehilangannya kerana kurang pengetahuan.

Kini adalah masa yang tepat untuk mendapatkan pendidikan sedikit dalam melabur dan mula membuat beberapa perubahan. Anda boleh komited untuk belajar Peraturan # 1 sekarang dan mula mendapat pulangan yang lebih besar dengan risiko kurang daripada penasihat kewangan anda mengambil dengan wang anda sekarang.

Adakah itu seperti resolusi Tahun Baru yang baik?

sumber: Phil Town

Kambing Aqiqah Murah Indonesia
Loading...

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel