≡ Menu

Mematuhi PKP Dan Mencegah Covid Adalah Fardhu Ain


RAMAI tidak memahami cubaan dan teguran Allah SWT datang dalam pelbagai keadaan, sekali gus dakwaan bahawa pandemik COVID-19 sebagai semata-mata bala adalah salah sama sekali.

Malah, tanggapan sedemikian dikhuatiri boleh mendorong seseorang menolak qada dan qadar Allah SWT, bahkan lebih berbahaya sekiranya ada bersangka buruk terhadap sesuatu ujian, dugaan dan musibah yang sedang dilalui ketika ini.

Sebaliknya, fasa kritikal gelombang kedua COVID-19 sepatutnya dianggap ruang yang menguji keteguhan akidah dan pada masa terbaik untuk sama-sama bermuhasabah diri.

Pada waktu ini, selain bertawakal, Islam menyuruh setiap Muslim berusaha mengawal jangkitan daripada terus merebak.

Justeru, tindakan kerajaan membendung COVID-19 melalui Perintah Kawalan Pergerakan yang bermula Rabu lalu hingga 31 Mac ini, bertepatan dengan ajaran agama.

Kambing Aqiqah Murah Indonesia

Hal itu bersandarkan hadis mengenai Sayidatina Aishah RA yang bertanya mengenai wabak taun. Rasulullah SAW bersabda: Ia azab Allah SWT yang diutuskan kepada sesiapa dikehendaki dan Allah SWT menjadikannya rahmat kepada orang yang beriman. (HR Bukhari)

Setiausaha Agung Pertubuhan Ilmuwan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (ISLAMI), Syed Shahridzan Syed Mohamed, berkata berasaskan hadis itu, Rasulullah SAW menghuraikan wabak berbahaya itu datang dengan dua kemungkinan.

“Ia boleh jadi azab daripada Allah SWT atau rahmat-Nya. Namun, kita perlu meyakini tidak kira apa tujuan Tuhan menurunkan wabak kepada kita, kita tetap perlu meningkatkan muhasabah diri atas dosa dilakukan dengan memperbanyakkan ibadat,” katanya.

Syed Shahridzan berkata, pada masa masyarakat khususnya umat Islam dilarang menyebabkan kerosakan kepada manusia lain dan ia tertakluk kepada situasi semasa memandangkan COVID-19 begitu cepat menular.

BACA:  First Time ‘Datang Bulan’ Bagi Remaja Perempuan, Apa Perlu Buat?

Firman Allah SWT: “Dan janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri.” (Al-Nisa: 29)

“Ayat ini menerangkan seseorang yang terjebak dengan penyakit berjangkit berbahaya dan tidak mengambil sebarang tindakan untuk mengelakkan penyakitnya daripada menjangkiti orang lain, dia seolah-olah membahayakan nyawa orang lain kerana kesannya boleh menyebabkan kematian.

“Tidak dinafikan kita perlu meletakkan keyakinan pada Allah SWT sepenuhnya bahawa Dia yang mendatangkan penyakit dan hanya Allah yang berkuasa untuk menyembuhkan segala wabak pada hamba-Nya,” katanya.

Beliau berkata, Rasulullah SAW menekankan konsep tawakal yang sebenar, iaitu bukan hanya berserah kepada Allah SWT tanpa berusaha mengelakkan diri daripada risiko.

Sabda Rasulullah SAW: Apabila kamu mendengar berlakunya wabak taun di suatu negeri, maka janganlah kamu memasukinya. Apabila berlaku dalam negeri yang kamu berada di dalamnya, maka jangan kamu keluar.” (HR Bukhari dan Muslim)

Menurut Syed Shahridzan, Islam diturunkan untuk memenuhi maqasid syariah antaranya menjaga nyawa daripada kerosakan dan kebinasaan.

“Islam mengharamkan seseorang memudaratkan diri sendiri dan orang lain kerana ia amat bertentangan dengan maqasid syariah.

“Maka tidak keterlaluan jika dinyatakan hukum mencegah daripada wabak penyakit berjangkit lagi berbahaya adalah fardu ain dan bukan lagi fardu kifayah yang hanya membabitkan pihak tertentu sahaja.

“Malah setiap individu yang mengaku beriman wajib memainkan peranan untuk menyelamatkan keadaan, lebih-lebih lagi meningkatkan amalan gaya hidup yang sihat,” katanya.

Selain itu, Syed Shahridzan berkata, penjagaan kebersihan dan kesihatan diri dan seluruh keluarga amat dititikberatkan supaya ia berada tahap tertinggi,” katanya.

BACA:  Bahaya Tidur Selepas Subuh. Inilah Sebabnya Islam Melarang Kita Tidur Selepas Subuh

Beliau turut menekankan kepentingan untuk melakukan saringan kesihatan, sekiranya terdapat simptom COVID-19. Selain itu, umat Islam perlu mematuhi arahan kuarantin di rumah masing-masing supaya tidak menjangkiti orang lain.

“Atas tanggungjawab ini, setiap Muslim wajib mentaati segala perintah pihak berkuasa yang bertujuan membendung wabak berjangkit.

“Ketaatan ini juga termasuk larangan menghadiri solat berjemaah di masjid atau surau, majlis yang membabitkan kumpulan atau himpunan individu.

“Ia adalah tuntutan wajib dipenuhi oleh setiap Muslim lebih-lebih pada saat agak getir ini,” katanya.

Firman Allah SWT yang menghuraikan kepentingan mentaati pemerintah: “Wahai orang beriman! Taatilah Alllah dan taatilah Rasul dan ulil amri (pemerintah) dalam kalangan kamu.” (Al-Nisa’: 51)

Justeru, dalam menghadapi COVID-19 ini, ia memerlukan kerjasama semua pihak untuk menggembleng tenaga demi kestabilan negara dan kesihatan masyarakat.

“Dalam keadaan sekarang, tidak perlu menuding jadi menyalahkan sesiapa dan menyalahkan mana-mana pihak kerana ia tidak akan membawa sebarang kebaikan malah menambahkan lagi keburukan,” katanya.

Memadai dengan meneruskan usaha yang tidak putus-putus untuk melindungi keluarga dan masyarakat daripada dijangkiti wabak, selain terus istiqamah dan berdoa supaya dikurniakan kesembuhan dan memastikan keadaan di seluruh dunia pulih sepenuhnya selepas ujian yang hebat ini.

Firman Allah SWT: “Dan tolong-menolonglah kamu dalam kebaikan dan ketakwaan dan jangan tolong-menolong dalam perbuatan dosa dan pelanggaran serta bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya amat berat azab-Nya.” (Al-Maidah: 5)

Kambing Aqiqah Murah Indonesia
Loading...

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel