≡ Menu

Kalau Dulu, Marah Sekali Pun Dah Cukup, Sekarang,Anak-Anak Bukan Main Lagi Menjawab


Kenapa anak-anak kita tak sama zaman kita dulu? Dulu, jeling sekali, terus bangun…Sekarang, jeling sekali, ‘umi sakit mata ke’

Dulu, denda kena kunci luar rumah kalau balik lambat, lepas tu jeran, tak kan buat dah. Sekarang, denda macam tu, taubat anak tak kan balik rumah dah kalau terlewat

Dulu, cakap sekali cukup. Sekarang, perlu arahan step by step.

Apakah penyebab perubahan ini?

‘Didiklah anak mengikut zamannya’

Kambing Aqiqah Murah Indonesia

Kenapa pesanan ini diberikan kepada kita? Pasti ada sesuatu yang perlu kita lihat dan perhalusi.

VUCA world. Dunia telah berubah dengan sangat pantas. Fenomena VUCA world banyak dibincangkan dalam bidang perniagaan dan pengurusan. Tanpa kita sedari, cara mendidik anak juga perlu berubah mengikut fenomena ini.

Volatility
Uncertainty
Complexity
Ambiguity

BACA:  Kisah Seorang Pemuda Yang Rajin Beribadah Tetapi menjadi Anak Durhaka Dizaman Rasulullah SAW..

Anak yang didenda tak terkesan dengan denda yang diberikan. Yes it happen to me as well.

Kenapa?

Dunia hari ini yang dilalui anak2 adalah sesuatu yg bercirikan ‘ambiguity’….kabur

Beli permainan yang packaging nya nampak sgt menarik, apabila dibuka, isinya mengecewakan

Memesan makanan berdasarkan gambar di senarai menu, namanya american bla bla bla.. Yang sampai, nasi goreng dengan telur mata.

Anak2 belajar bahawa apa yang mereka lihat tidak menggambarkan realitinya

Maka apabila mendenda, mereka tak boleh membaca minda ibu bapa yang kesal dengan perbuatan mereka

UBATNYA ; penjelasan

Talk to your child. Beritahu apa yang kita rasa, apa akibat perbuatan mereka, apa mereka sepatutnya lakukan.. Dalam intonasi yang menerangkan.. Bukan bebelan.

Kenapa bukan bebelan? Kerana biasanya jika dalam bebelan, informasi yang diberikan lebih banyak keluhan dari isi penting.

BACA:  Tahukah Anda 5 Tanda Besar Dunia Akan Berakhir?

Mereka perlukn arahan berperingkat, jelas.. Kerana dunia hari ini terlalu banyak perkara ‘Uncertain’. Perubahan terlalu cepat, informasi bergerak terlalu laju, maka tak sempat nak memahami sesuatu perkara, akan keluar perkara baru yang perlu difahami. Teknologi, produk, silibus pembelajaran…semuanya berubah dengan sangat pantas.

Maka anak-anak ini memerlukan sesuatu yang jelas. Arahan berperingkat, arahan satu persatu.

The world is becoming more complex…. ‘Complexity’ ini memerlukan ibu bapa hari ini menjadi ibu bapa yang berilmu, dan peka dengan anak-anak.

It is not easy. But it is POSSIBLE. Working parents or housewife, both are able to be a supermom!

Kambing Aqiqah Murah Indonesia
Loading...

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel