≡ Menu

Indonesia Digemparkan Lagi Dengan Amaran Gunung Berapi! Kali Ini Bali


Pusat Vulkanologi dan Bencana Indonesia (PVMBG) memberitahu bahawa Gunung Agung, Bali kmebali meletus pada petang semalam dan berada pada tahap 3 sehingga kini.

PVMBG memberi amaran kepada setiap penduduk untuk menghentikan aktiviti pendakian di sekitar Gunung atau dalam radius 4 kilometer dari kawah puncak.

Amaran bahaya yang dikeluarkan bersifat dinamik mengikut perkembangan terkini gunung berapi.

Menurut ketua PVMBG, “Sehingga kini status gunung berapi itu tetap sama, level 3 merbahaya. Radiusnya masih 4km dari pusat dan pagi tadi masa ada letusan tapi ketinggian kita tidak pasti lagi kerana tertutup kabus,” kata Kasbani.

BACA:  Makmum Terlupa Baca Al Fatihah. Apa Hukumnya? Ramai Tak Tahu

PVMBG juga menyarankan warga penduduk yang kerap bermukim di sekitar Gunung Agung serta aliran sungai di gunung itu berwaspada terhadap potensi ancaman sekunder berupa aliran lahar.

Sebaran hujan abu turut mengenai beberapa tempat seperti Banjar Dinas Uma Anyar Ababi bahagian barat; Wilayah Kota Amlapura; Desa Seraya Barat; Banjar Dinas Ujung Pesisi; Lingkungan Pesagi dan Lingkungan Pebukit; Desa Tenggalinggah; Kantor BPBD, di Jalan D.I Panjaitan No.6, Panjer, Denpasar Selatan, Kota Denpasar, Bali.

Kambing Aqiqah Murah Indonesia
Kambing Aqiqah Murah Indonesia
Loading...

BACA:  Kalau Dulu Hijrah Kena Berpindah, Sekarang Hijrah Patut Berhenti Merokok

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel