≡ Menu

Awas! Ini Mungkin Terjadi Kepada Anak Anda Yang Leka Bermain Tik Tok


Kementerian Komunikasi dan Informatika Indonesia (Kominfo) secara rasminya menyekat aplikasi video muzik China yang popular di Indonesia, Tik Tok. Malah, permohonan di negara asal bernama Dou Yin masih cukup baru di Indonesia. Walaupun baru, Tik Tok dalam senarai 10 paling banyak aplikasi yang dimuat turun di Indonesia, Thailand, Malaysia, dan Filipina. Di Google Trends, Tik Tok ditonton oleh orang muda di Asia Tenggara.

Menkominfo mengatakan larangan itu dilakukan setelah pihaknya berkoordinasi dengan Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Anak (PPS) dan Suruhanjaya Perlindungan Anak Indonesia (KPAI). Menurutnya, penyekatan Tik Tok adalah sementara. Kominfo mencadangkan beberapa syarat yang perlu dipenuhi agar aplikasi video muzik menjadi aktif semula.

Bilangan kandungan negatif untuk kanak-kanak disebut sebagai sebab utama untuk menyekat Tik Tok. Lebih kurang, apa bahaya Tik Tok?

1. Majoriti pengguna adalah di bawah 18 tahun, sementara Tik Tok mengandung banyak kandungan yang tidak sesuai

Hampir purata pengguna aplikasi Tik Tok berusia di bawah 18 tahun. Malah, majoriti adalah kanak-kanak berumur antara 5-10 tahun atau umur sekolah rendah. Sudah tentu, ini berbahaya bagi perkembangan mental generasi bangsa akan datang. Pemikiran dan kedudukan mereka cenderung tidak stabil.

Sekiranya anda lihat sekilas, banyak kandungan Tik Tok tidak boleh dilakukan untuk kanak-kanak, terutama kanak-kanak berumur antara 5-10 tahun. Kanak-kanak zaman ini terdedah kepada pencemaran dengan pelbagai pengaruh negatif, yang pasti dapat timbul dari tontonan dan aktiviti mereka pada aplikasi Tik Tok. Selain itu, Kominfo mendapati kewujudan kandungan pornografi pastinya bukan sahaja tidak sesuai, tetapi sangat berbahaya untuk kanak-kanak di bawah umur.

Kambing Aqiqah Murah Indonesia

Salah satu perkara yang paling berbahaya yang boleh mebuat kumpulan chat mengandungi orang yang tidak diketahui dengan pelbagai usia yang berbeza, mulai dari remaja yang muda hingga terlambat. Sebaik sahaja anda mengenali orang dalam kumpulan, biasanya sembang peribadi. Satu contoh perkara yang membawa maut adalah kehadiran seorang kanak-kanak kecil yang menghantar gambar telanjang dada kepada orang asing yang dia tahu melalui kumpulan.

BACA:  Rugi Kalau Tidak Peluk Pasangan Setiap Hari. 7 Manfaat Besar Peluk Pasangan Setiap Hari

2. Potensi Buli Siber

Apl TikTok kebanyakannya mempunyai video pendek yang berlangsung selama kira-kira 15 saat. Ramai kanak-kanak memuat naik video tentang diri mereka sendiri. Seseorang tiba-tiba menjadi terkenal. Walau bagaimanapun, aplikasi Tik Tok ini juga boleh dilihat atau ditonton oleh orang-orang dari semua peringkat umur dan dari pelbagai lapisan masyarakat. Malah, kadang-kadang, kanak-kanak mempunyai watak tindakan berlebihan.

Tindakan mereka yang berlebihan boleh mencetuskan orang dewasa yang tidak bijak untuk membuli siber. Malah, kanak-kanak kecil cenderung mempunyai emosi yang tidak stabil. Oleh itu, kata-kata kasar, meme mengejek, penghinaan, akan memberi kesan negatif terhadap perkembangan psikologi mereka. Tetapi bagaimana lagi? Di dunia internet, penyebaran buli siber adalah sukar dibendung dan cepat tersebar luas. Orang yang tidak berpuas hati dengan keadaan yang dipamerkan juga boleh menyebabkan buli siber kepada kanak-kanak itu.

BACA:  Mungkin Ramai Dah Lupa, Inilah 12 Waktu Mustajab Untuk Berdoa!

3. Mencetuskan Sikap Narsisisme yang Berlebihan

Untuk menyokong sikap sikap narcissism, pengguna Tik Tok sanggup melakukan apa saja untuk mengejar jumlah yang sama. Tidak, ia menjadikan pengguna Tik Tok berkelakuan aneh. Antaranya sengaja membuat video Tik Tok apabila meniru gerakan doa. Malah, ada juga Tik Tok di hadapan mayat saudara sendiri. Ia dilakukan semata-mata untuk mengejar jumlah yang serupa.

Oleh itu, sekarang banyak jawatan dan meme di media sosial yang mengejek aplikasi ini dan penggunanya. Sebenarnya, sesetengah orang memberi nama panggilan kepada pengguna Tik Tok dengan nama Native Moral Destructive Generation kerana hampir penggunanya tidak peduli dengan nilai moral dalam semua video yang mereka buat.

 

Sumber

Kambing Aqiqah Murah Indonesia
Loading...

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel