TAUBAT & IBADAT.
Antara Taubat dan Ibadat, mana satu yang perlu kita dahulukan.
TAUBAT didahulukan daripada hanya memperbnyk IBADAT.
Mengapa Taubat perlu didahulukn daripada Ibadat ? Mungkin ini jawapnnya :
1. Membersihkan diri hendaklah didahulukan drpa menghias diri.
* Seblum kita berhias dengan memakai pakaian indah maka kita mesti mandi dulu utk bersihkan diri. Kita tdk sekali-kali melakukan sebaliknya.
* Jadi peranan Taubat ialah mmbersihkan diri dari sgala dosa. Kmdian kita beribadat dengan solat, zikir, doa, dn lain-lain dengan tujuan mnghias diri.
2. Kekotoran diri dpt menjadi penyebab amal soleh kita ditolak oleh Allah.
* Dosa yang bnyk tanpa Taubat boleh mmbawa kerugian di akhirat. Juga dosa-dosa tertentu dpt pula mnjadi penyebab amal seseorang musnah binasa.
3. Senada dengan Konsep Tauhid di dlm Islam.
Konsep Tauhid dlm Islam wajib didahulukn dg “Nafiy” yakni menidakkan . Kemudian barulah disusuli dgn “Ithbat” yakni penetapan. Sila renung Falsafah yang tercantum di dlm Hakikat ini 👇 :
* Konsep ( لا اله الا الله ) : Tiada Tuhan yg berhak disembah melainkan Allah.
Kita diwajipkan lebih dahulu menidakkan seluruh jenis Tuhan. Kmdian barulah diikuti pnetapan dan kyakinan bahwa hanya Allah saja yg berhak disembah.
* Zikir ( سبحان الله والحمد لله ) : Maha Suci Allah dan sgla Puji miliknya.
Kita diperintah agar mnsucikn/mmbrsihkn Allah drp sgla kkurngn, kmdian baru kita akui bhw segala puji milil-Nya.
* Edul Fitry ( عيد الفطري ) muncul sesudah puasa Ramadhan.
Fungsi Ramdhan utk pensucian diri zahir n batin spkah melalui puasa atau zakat fitrah. Pensucian yg mnyluruh utk diri dr pnyakit jsmni n rohani malahn kkotorn harta.
Sbb itu Nabi brsabda : (Siapa puasa Ramdhn didorong oleh iman n mngharap ganjaran di akhirat niscaya Allah hapuskn sgla dosanya shingga dia spt bayi yg baru dilahirkan oleh ibunya. (HR Al-Nasa-iy n Ibnu Majah – Derjat Hadis : Hasan)
KONSEP diatas masih blum merata dipahami oleh UMAT ISLAM, termasuk kaum Muslimin Nusantara.
Mereka fokus hanya dg mmperbyak ibadat tapi dosa dan maksiat terus saja dilakukan tanpa segera diikuti Taubat.
Untuk mnguatkan lagi hujah sila lihat :
1. Surah Al-Taubah : 112. Dlm ayat ini Allah SWT dhulukn mnybut ( التائبون ) : Org yg Taubat. Setelah itu baru disebut ( العابدون ) : Org yg beribadat.
2. Kaedah Ilmu Ushul : ( التخلية مقدمة عن التحلية ) : Membersihkan diri didahulukan drp menghias diri.
Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel