≡ Menu

Anak Sering Makan Keropek, Air Kotak. Doktor Kongsikan Pengalamannya


Anak akan kerap sakit kalau mereka banyak terdedah kepada makanan seperti keropok, mi segera, air kotak dan Junk Food yang lain. Ini kerana, kanak-kanak akan kehilangan zat dan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh badan.

Sebagai ibu bapa, kita perlu sentiasa awasi pemakanan anak-anak. Bagi mereka makanan yang sebenar, real food agar mereka dapat zat yang seimbang. Jika tidak, kanak-kanak akan mudah terdedah kepada pelbagai penyakit. Ikuti perkongsian doktor ini.

Jabatan Pesakit Luar

2 hari ni saya jaga Jabatan Pesakit Luar , menggantikan rakan-rakan sekerja yang berkursus dan bercuti.

1. Budak berumur 4 tahun, dibawa ibu, datang muntah-muntah. Bila ditanya , makan apa?

Kambing Aqiqah Murah Indonesia

-Maggi. Selalu makan maggi.

2. Budak berumur 3 tahun dibawa, batuk-batuk.

-Suruh buka mulut – gigi habis macam kena makan anai-anai. Tanya si ibu , apa yang anak suka makan? Gula-gula , keropok2. Siapa beri duit/belikan untuk mereka? – ayahnya.

BACA:  Suka Guna Pengering Tangan Di Tandas? Baca Ini Dan Fikir-Fikirkan

3. Budak 2 tahun lebih dibawa ibu, demam dah 3 hari , mula dengan batuk-batuk. Sambil di tangan anak satu plastik kecil penuh gula-gula, coklat , keropok.

4. Seorang lelaki bawa 3 anak buahnya. Umur 2-5 tahun.

-Ibunya kerja ,diminta bawakan ke klinik kerana demam dan batuk. Cek sorang-sorang , gigi rosak. Bila ditanya , selalu makan gula-gula, coklat.

5. Seorang ibu bawa 2 orang anaknya. Demam dan batuk-batuk.

-Buka mulut, 2/3 dari keseluruhan gigi macam kayu reput. Dah macam tunggul kayu. Tanya si ibu, siapa beri makan anak-anak? Mertua. Kerana mereka tinggalkan anak-anak dengan mertua, dan mereka bekerja jauh 10 jam perjalanan dari sini. Kebetulan mereka balik cuti tengok anak-anak.

Gula-Gula Selalu Dibagi Agar Mereka Senyap.

Saya rasa, hampir 100 pelanggan yang saya tengok 2 hari ini, lebih separuh dari kalangan kanak-kanak , hampir 2/3 darinya ada masalah dengan real food vs junk food.

BACA:  Kelibat Tikus? Bunyi Tikus? Segeralah Cuci Rumah Anda Kalau Tak Nak 3 Penyakit Berbahaya Ini!

Saya bagitahu mereka:

“Anak-anak ini amanah. Ada orang berkahwin, mahu zuriat. Ramai tak dapat. Kita, kahwin, Allah bagi zuriat, jagalah amanah ini.

Semua jenis makanan ringan ,keropok-keropok , minuman bergas minuman tin, minuman kotak , sebolehnya jangan bagi anak-anak ni ambil selepas ini sampai mereka besar, sampai mereka jumpa Allah.

Semua-semua tu lah yang menyebabkan sistem pertahanan badan mereka lemah, selalu sakit-sakit.”

Seperti yang biasa saya nukilkan di laman fb berkaitan junk food ini, saya ambil masa terangkan pada mereka. 10-15 minit.

Untuk semua pasangan yang punya zuriat, hargailah zuriat yang Allah amanahkan pada kalian.

Belajarlah tentang REAL food dan Junk Food.

Sumber

Kambing Aqiqah Murah Indonesia
Loading...

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel