≡ Menu

8 Resolusi Tahun Baru Seorang Muslim! Jadikan Tahun ini LEBIH BAIK Dari Tahun yang Sebelumnya!!


1) Lakukan Perkara Dengan Nama Allah

“Muslim” bermaksud “orang-orang yang tunduk kepada Kehendak Allah”.

Oleh itu, dengan mengingati Allah, seorang muslim harus memulakan hari mereka dan menamatkan hari mereka dengan melakukan perbuatan menurut kehendak-Nya. Itulah yang ideal bagaimana seorang Muslim harus memilih untuk hidup mereka, dengan melaksanakan setiap tindakan harian dengan Allah, Pencipta, dalam fikiran.

Terdapat banyak doa di mana seorang muslim harus membaca sebelum mereka melakukan kewajiban harian kita, seperti memandu, makan, pergi ke bilik mandi, dll.

Untuk mengingati Allah harus menjadi titik permulaan Muslim ketika berjalan di perjalanan rohani yang segar ke arah jalan lurus.

Kambing Aqiqah Murah Indonesia

2) Melakukan perbuatan baik dan menjauhkan diri dari perbuatan jahat (dan orang jahat)

Dalam Islam, mempunyai rakan yang baik adalah lebih baik daripada bersendirian, tetapi secara bersendirian lebih baik daripada menjaga rakan yang buruk.

Kekuatan pengaruh dijelaskan dalam Hadis (koleksi tradisi yang mengandungi kata-kata Nabi Muhammad SAW), dengan catatan amalan hariannya [Sunnah], merupakan sumber utama panduan bagi umat Islam selain dari Al-Qur’an ). Nabi berkata: “Seseorang ada di atas agama sahabat-sahabatnya. Oleh itu, hendaklah setiap seorang daripada anda berhati-hati mempertimbangkan sahabat yang dia simpan. “[Tirmidzi]

3) Jadilah Positif Dan Bersabar

Naik dan turun adalah sebahagian daripada kehidupan seharian kita.

Setiap orang mempunyai hari-hari baik dan hari-hari buruk mereka, tetapi bagaimana mereka menguruskan cabaran-cabaran ini yang membezakan mereka dari orang lain. Jangan tinggalkan kesedihan anda dan cuba ingat bahawa kebaikan disebalik segalanya.

Seperti yang dinyatakan di dalam Al-Qur’an, “Kami akan menguji kamu dengan rasa takut, kelaparan, kehilangan kekayaan, nyawa dan buah-buahan, tetapi memberi khabar gembira kepada As-Sabirun.” Surah al-Baqarah: 155.

BACA:  Jumlah Kematian Akibat Covid-19 Kini Melebihi 15,000. Semoga Allah Selamatkan Kita

4) Berdoa 5 Kali sehari

Lima doa harian adalah asas dari apa yang dimaksudkan sebagai seorang Muslim.

“Islam” bermaksud “menyerahkan kepada Kehendak Allah”. Oleh itu, segala-galanya yang dilakukan oleh seorang Muslim menyembah Penciptanya.

Malangnya, ramai umat Islam di Malaysia memberi lebih perhatian kepada kerja daripada solat wajib mereka.

Untuk menjadi seorang Muslim yang lebih baik, mulakan perjalanan dengan memperbaiki hubungan kita dengan Pencipta kita. Selain mengingat Dia dalam tindakan harian kita, kita harus mengingatkan diri kita bahawa doa adalah kunci untuk berkomunikasi secara langsung dengan Tuhan kita.

Jika kita takut kita boleh melupakan masa doa, teknologi boleh menjadi berguna dan terdapat aplikasi telefon yang boleh memberitahu waktu doa dengan sewajarnya.

Sudah tiba masanya untuk kita tunduk kepada Kehendak Allah, jika kita bersyukur.

“Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, kamu tidak dapat mengira mereka; Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. [Sūrah al-Nahl: 18]

5) Memaafkan dan Lupakan

Nabi Muhammad SAW bersabda, “Yang paling lengkap dalam iman adalah yang terbaik dalam watak mereka, mereka yang mudah bersosial, dan mereka yang bersama-sama dengan orang lain dan yang lain bergaul dengan mereka. yang tidak dapat bersama dengan orang lain dan orang lain tidak dapat bersama dengan mereka. ” (Tirmidzi).

Hadith di atas bercakap mengenai mengekalkan hubungan yang baik dengan orang lain, dan memaafkan dan melupakan pasti salah satu cara. Berpegang kepada dendam, mencipta khabar angin, bergosip, ceroboh sia-sia, bukan cara untuk pergi jika kita ingin mempunyai hati dan jiwa tulen.

Seseorang harus berhenti menganggap dan memikirkan yang paling teruk dalam hubungan lain untuk mengekalkan hubungan yang sihat. Lepaskan, maju dan terus berjumpa dengan orang baru dan yang lebih baik pada masa akan datang.

BACA:  Bekam: SUNNAH YANG KIAN DILUPAKAN OLEH MASYARAKAT KITA!!

6) Berikan Amal Tanpa Ragu-ragu

Zakat, atau amal, bukan sahaja perlu diserahkan setahun sekali pada bulan puasa Ramadhan. Dan amal tidak hanya berupa wang dan hal-hal material.

Keluarkan wajah anda, dan sebarkan senyuman kepada orang yang anda lalui, yang juga dianggap sebagai kebajikan dalam Islam. Malah catatan RM1 cukup untuk amal dalam Islam. Seorang Muslim yang baik adalah orang yang boleh memberi sebanyak yang dia suka, dan lebih bermanfaat apabila dilakukan secara rahsia.

Nabi berkata, seperti yang diriwayatkan oleh Abu Dhar, “bahkan bertemu saudara lelaki kamu dengan wajah ceria adalah amal.” (Tirmidzi)

7) Kawalan Kemarahan

Kemarahan dilihat sebagai senjata rahsia manusia terhadap kejahatan. Kemarahan boleh membawa kepada hasil yang hodoh yang boleh merosakkan keamanan dan keharmonian. Dalam Islam, kemarahan dilihat sebagai percikan api dan (syaitan) diciptakan dari kebakaran tanpa asap.

Oleh itu, jika seseorang berpendapat bahawa mereka mempunyai masalah pengurusan kemarahan, dapatkan akar masalah, luangkan waktu untuk duduk dan berfikir dan terperinci sebelum bertindak dari kemarahan.

Seperti yang dikatakan Rasulullah SAW, “Yang kuat bukanlah yang mengalahkan manusia dengan kekuatannya, tetapi yang kuat adalah orang yang mengendalikan dirinya semasa dalam kemarahan,” (Bukhari).

8) Tetapkan Matlamat Khusus Pada Bagaimana Menjadi Lebih Baik

Tidak ada salahnya untuk mencapai, tetapi menetapkan matlamat yang anda tahu anda dapat memenuhi. Perubahan memerlukan masa untuk berkembang, tidak semua orang mempunyai kekuatan rohani untuk mempunyai 360 derajat segera berubah. Tetapi menetapkan matlamat untuk mengubah diri kita adalah langkah utama untuk menjadi seorang Muslim yang lebih baik

 

sumber: malaysian digest

Kambing Aqiqah Murah Indonesia
Loading...

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel