≡ Menu

7 Dalil Dalam Al-Quran Yang Allah Menjaga Hamba-Hambanya


Saat kita berasa gembira, hari berjalan dengan baik, tiada masalah yang mengganggu fikiran, amat senang untuk kita berasa syukur dan ingat kepada Allah. Namun di kala masalah mencengkam, hati sedih dan fikiran pula kusut, kita seperti tidak mampu melihat ‘di mana’ Allah. Fikiran kita dikelabui masalah, dan mungkin tidak dapat berfikir dengan jelas.

Jika tiba saat tersebut, dan anda diuji begitu, semoga anda tidak lupa tujuh pesanan dan kata-kata Allah di bawah.

#1- Allah Menguji Apa Yang Mampu Ditanggung Oleh Manusia
“Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya…” (Surah Al-Baqarah 2:286)

#- Allah Mahukan Manusia Mencuba Sebaik Mungkin
“…Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri…” (Surah Ar-Ra’d 13:11)

BACA:  Bagaimana Caranya Anda Menjadi Wanita Yang Di Tempatkan Di Syurga Kelak?

#3- Allah Mampu Menyelesaikan Setiap Masalah
“…barangsiapa yang berdoa kepadaKu, nescaya Aku kabulkan. Barangsiapa yang meminta kepadaKu, nescaya Aku penuhi…” (Petikan HR. Bukhari, no. 1145 dan Muslim, no. 1808)

Kambing Aqiqah Murah Indonesia

#4- Allah Sudi Memaafkan Kesalahan Dan Dosa
Allah telah berfirman, “Wahai hamba-hambaKu, setiap kalian pasti berdosa kecuali yang Aku jaga. Maka beristighfarlah kalian kepadaKu, nescaya kalian Aku ampuni. Dan barangsiapa yang meyakini bahawa Aku punya kemampuan untuk mengampuni dosa-dosanya, maka Aku akan mengampuninya dan Aku tidak peduli (beberapa banyak dosanya).” (Riwayat Ibnu Majah, Tirmidzi)

#5- Allah Sentiasa Menjaga Manusia
Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. (Surah Al-Ra’d 13:11)

#6- Allah Sentiasa Dekat Dengan Manusia
“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka)…” (Surah Al-Baqarah 2:186)

BACA:  5 perkara yang menjadi punca penceraian dan perpisahan

#7- Allah Sentiasa Ingin Memperkenankan Doa Orang Yang Meminta
“…aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul” (Surah Al-Baqarah 2:186)

Al-Quran dan hadis sarat dengan pesanan dari Allah Yang Maha Pengasih. Ia bukan hanya tentang hukum dan larangan semata-mata. Allah tahu tentang kesukaran dan cabaran perjalanan hidup yang dihadapi oleh manusia, maka pasti Allah akan ada bersama dan tidak akan meninggalkan kita.

Kambing Aqiqah Murah Indonesia
Loading...

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel