≡ Menu

5 Tips Super Mudah Untuk Kekal Berat Badan Semasa Raya Haji


Wah, tak sangka kan lagi 6 hari je kita semua akan menyambut hari kemenangan seluruh umat Islam, Aidiladha. Rasa sekejap puasa tahun ni, sedar sedar, dah nak raya.

Selalunya di bulan Ramadhan, ramai orang terutamanya wanita yang menyimpan hasrat untuk menjaga badan, diet! Yelaa, dah nak raya, mestilah kena jaga badan, barulah cantik nak pakai baju raya kan. Namun ada juga individu yang berniat nak jaga kesihatan sewaktu bulan mulia ini.

Tapi hakikatnya..

“Alamak, masa puasa badan kurus je, bila raya ni naik mendadak pulak berat,”
Bak kata orang, bulan ni ibarat pesta makanan. Manakan tidak, setelah sebulan berpuasa, akhirnya ini masanya untuk kita meraikannya. Lagi teruja bila melihat makanan yang terhidang di atas meja, ada soto, lemang, ketupat, rendang, kuah lodeh, mee sup dan pelbagai jenis kuih, alahai rasa nak makan semua je.

BACA:  Budaya Remaja Islam Malaysia Terlalu Obses Terhadap K-pop Membimbangkan

Haa, tu belum lagi tengok makanan kat rumah terbuka, rumah kawan atau rumah saudara mara lagi. Hmm, masa tu lah hilang terus niat nak jaga badan dan kesihatan elok-elok.

Kambing Aqiqah Murah Indonesia

Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, amalam permakanan sihat bukan sahaja perlu dipraktikkan semasa bulan puasa tetapi juga sewaktu hari raya. Oleh itu, orang ramai digalakkan untuk mengikuti panduan ringkas tentang pengambilan makanan ini ketika hari raya nanti:

BACA:  Bolehkah Bagi Bayi Makan Daging, Produk Tenusu Dan Berkanji? Ini Penjelasan Doktor

[1] Kurangkan gula, minyak dan lemak dalam penyediaan biskut dan kek raya. Hadkan pengambilan (makan) biskut, kek dan kuih raya untuk mengawal pengambilan kalori harian.

[2] Hidangkan air kosong dan elakkan menghidang minuman berkarbonat. Pilih air kurang manis atau air kosong sebagai pilihan utama.

[3] Sediakan buah-buahan setiap kali menghidang makanan.

[4] Kawal pengambilan makanan anda, makan ikut keperluan. Kurangkan menghidang makanan yang bersantan, bergoreng dan berminyak.

[5] Pastikan sayur disediakan bersama hidangan utama.

Kambing Aqiqah Murah Indonesia
Loading...

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel