≡ Menu

5 Ciri Ciri Sahabat Yang Islam Sarankan Kita Cari. Alangkah Indahnya Jika Bertemu


“Teman yang paling baik apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya, menambah ilmu agamanya, melihat gerak-gerinya akan teringat akan mati…”

1) Pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiaasan diri untuk kita dan jika kita kekurangan nafkah, dia akan mencukupinya.

2) Pilihlah sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna dan jika ia melihat kebaikan pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya)

BACA:  Khasiat Bayam Brazil, Patutlah Makin Popular Di Malaysia

3) Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangt berguna dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu, ia suka menutupnya.

Kambing Aqiqah Murah Indonesia

4) Pilihlah sahabat yang apabila engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dahulu dan jika ia kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

BACA:  Hipertiroid: Apakah Ia, Dan Kenapa Ia Berbahaya!

5) Pilihlah sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakan ia dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

Sahabat adalah cerminan kepada kita. Kadang-kadang Allah hadirkan bermacam ragam perangai sahabat kita. Itulah yang membuat persahabatan menarik.

Kambing Aqiqah Murah Indonesia
Loading...

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel