≡ Menu

15 Ciri Ciri Isteri Yang Dijanjikan Syurga! Subhanallah


Apakah ciri-ciri atau amalan yang boleh menyebabkan wanita masuk ke dalam syurga?

Terdapat 15 ciri-ciri dan amalan yang boleh menyebabkan wanita masuk ke syurga :

Seorang isteri yang baik pasti akan menyayangi dan menghormati suaminya.
1. Bertakwa

Bahkan syurga itu sendiri sememangnya disediakan Allah untuk mereka yang bertakwa sebagaimana firman-Nya:

“Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa”. (Surah Aali Imran : Ayat 133)

2. Percaya rukun Iman dan menamalkannya. Beriman kepada Allah SWT, malaikat-malaikat-Nya, Kitab-kitab-Nya, Rasul-rasul-Nya, hari kiamat, dan beriman kepada takdir yang baik maupun yang buruk.

Firman Allah SWT maksudnya : “ … dan barangsiapa taat kepada Allah dan Rasul-Nya, nescaya Allah memasukkannya ke dalam syurga yang mengalir di dalamnya sungai-sungai sedang mereka kekal di dalamnya dan itulah kemenangan yang besar.” (Surah an-Nisaa’ ayat 13)

3. Percaya rukun Islam dan mengamalkannya. Bersaksi bahwa tiadalah yang berhak disembah kecuali Allah, bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya, mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadan, dan naik haji bagi yang mampu.

4. Taat pada suami dan menjaga kehormatan diri.

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:

“Sebaik-baik isteri ialah yang dapat menyenangkan hati suaminya apabila engkau (suami) melihatnya dan apabila disuruh dia menurut perintahmu, dan dia dapat menjaga kehormatan dirinya dan hartamu ketika engkau tiada di rumah.”(Hadis Riwayat Thabrani)

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

“Sesungguhnya dunia dan seluruh isinya adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita yang solehah.” (Hadis Riwayat Muslim)

BACA:  11 Kesilapan Yang Ramai Orang Buat Ketika Berwudhu. Awas, Solat Tidak Diterima

5. Bersifat Ihsan. Ihsan bermaksud seseorang itu beribadah kepada Allah seakan-akan melihat Allah, jika dia tidak dapat melihat Allah, dia mengetahui bahawa Allah melihat dirinya.

6. Ikhlas kepada Allah SWT Beribadah semata-mata kepada Allah, tawakkal kepada Allah, mencintai Allah dan Rasul-Nya, takut terhadap azab Allah, mengharap rahmat Allah, bertaubat kepada-Nya, dan bersabar atas segala takdir Allah SWT serta mensyukuri segala kenikmatan yang diberikan kepadanya.

7. Menghidupkan amar makruf dan nahi mungkar pada keluarga dan masyarakat.

8. Berbuat baik (ihsan) dan tidak menyakiti hati kepada tetangga, anak yatim, fakir miskin, dan seluruh makhluk, serta berbuat baik terhadap hewan ternak yang dia miliki.

9. Menyambung tali persaudaraan terhadap orang yang memutuskannya, memberi kepada orang yang meminta-minta dan memaafkan orang yang menzaliminya.

10. Berinfak, baik ketika lapang maupun dalam keadaan sempit, menahan marah dan memaafkan manusia.

11. Adil dalam segala perkara dan bersikap adil terhadap seluruh makhluk.

12. Menjaga lisannya dari perkataan dusta, berbohong, mengumpat, membuat fitnah, mengadu domba dan menjadi saksi palsu .

13. Menepati janji dan amanah yang diberikan kepadanya.

14. Berbakti kepada kedua orang tua.(dengan mendapat keizinan suaminya)

15. Menyambung silaturahim dengan karib kerabatnya, sahabat terdekat dan yang jauh

Jika suami keluar rumah untuk mencari nafkah, berjihad , berdakwah dan solat berjemaah dimasjid akan mendapat pahala yang besar disisi Allah SWT, bagaimana pula wanita yang duduk dirumah menjaga harta suami, menjaga kehormatan diri, mendidik anak-anak dirumah adakah wanita juga mendapat pahala yang sama seperti kaum lelaki?

Allah ‘Azza wa Jalla berfirman

وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً“

BACA:  Kisah Isteri Nabi Sulaiman Yang Boleh Dijadikan Teladan. Subhanallah

Dan hendaklah kamu tetap tinggal di rumah-rumah kalian dan janganlah kalian berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliyah yang dahulu. Dan dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan taatilah Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, wahai ahlul bait, dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.” (Surah al-Ahzab ayat 33).

Diriwayatkan dari Anas bin Malik, dia mengatakan

جئن النساء إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقلن: يا رسول الله، ذهب الرجال بالفض والجهاد في سبيل الله تعالى، فما لنا عمل ندرك به عمل المجاهدين في سبيل الله؟ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: “من قعد -أو كلمة نحوها -منكن في بيتها فإنها تدرك عمل المجاهدين في سبيل الله”.

“Seorang wanita datang menemui Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam kemudian berkata :

“Wahai Rasulullah, laki-laki memiliki keutamaan dan mereka juga berjihad di jalan Allah. Apakah bagi kami kaum wanita boleh mendapatkan amalan orang yang jihad di jalan Allah?

Rasulullah bersabda :

“Barangsiapa di antara kalian yang tinggal di rumahnya maka dia mendapatkan pahala mujahid di jalan Allah.” (Lihat Tafsir Al Quran Al ‘Adzim surat al-Ahzab ayat 33)

Semoga anda tidak tergolong atau tidak menjadi seorang isteri derhaka terhadap suami selepas membaca perkongsian ini. Jadilah seorang isteri yang baik dan yang diredhai Allah SWT, sesungguhnya syurga seorang isteri itu di bawah tapak kaki suaminya. Semoga bermanfaat.

Loading...

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel