≡ Menu

Peranan Lelaki Sangat Penting Dalam Keluarga! Ini Kaum Adam Perlu Tahu!


Seorang lelaki sememangnya menggalas tanggungjawab yang penting dalam hidupnya. Mereka memainkan peranan penting dalam institusi kekeluargaan dimana diamanahkan untuk menjaga dan melindungi keluarganya.

Kehadiran seorang lelaki bergelar bapa dan suami amat diperlukan oleh isteri dan anak-anak bagi melengkapkan lagi kehidupan mereka.

Seperti yang kita tahu, segelintir lelaki yang bergelar bapa bijak dalam mengendalikan emosi mereka. Mungkin mereka tampak seperti tidak acuh dengan tingkah anak-anak tapi sebenarnya merekalah orang yang sentiasa memikirkan tentang keluarganya.

Semua lelaki di dunia ini ingin menjadi yang terbaik untuk anak-anak dan isteri mereka namun tahukah anda bagaimana cara-cara seorang seorang suami dan bapa yang hebat ?

BACA:  Anak Penakut, Ini Sebabnya Ibu Bapa Jangan Temankan!

Entri kali ini akan berkongsi penulisan dari Dr Taufiq Razif tentang lima langkah mudah yang boleh dilakukan sekiranya ingin menjadi suami dan bapa yang awesome.

Selamat membaca dan semoga bermanfaat.

Image result for happy family

5 Cara Mudah Nak Jadi Suami & Bapa Yang Awesome

1. Selalu jaga mulut di depan anak dan isteri walaupun sedang marah melampau

2. Tak berkira dengan duit bila melibatkan nafkah dan benda yang berfaedah

3. Kenal personaliti & perwatakan anak dan isteri. Lagi hebat bila si suami sendiri berminat nak belajar ilmu parenting & ilmu mendidik anak anaknya sendiri

4. Jadi ’emphatic listener’ pada pasangan dan anak anaknya sendiri. Tak terlalu cepat memberikan solusi dan sedia mendengar keluhan pasangan dan anak anaknya kerana hanya dengan mendengar pun ianya adalah satu terapi emosi!

BACA:  21 Tips Keselamatan Untuk Backpacker Wanita

Image result for daddy and children

5. Tahu beza BONDING TIME & ME TIME. Masa me time tu boleh la nak bermain game dan handphone sekejap tapi jangan la sampai terabai perhatian kat anak isteri.

Jangan sampai ketika anak anak dah liar dipengaruhi oleh BONDING LUAR baru kita nak tersedar. Masa tu mungkin semuanya dah terlambat dah 😢

Jom sebarkan ilmu ni pada mak ayah yang belum tahu

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel


error: Content is protected !!