≡ Menu

Kisah Sedeqah Yang Memanjangkan Umur! Subhanallah


Suatu hari Malaikat Maut mendatangi Nabi Ibrahim A.S lalu bertanya;

”Siapa anak muda yang tadi mendatangimu wahai Ibrahim?”

Nabi Ibrahim menjawab;

“Itu tadi sahabatku dan sekaligus muridku.”

Malaikat bertanya lagi;

“Ada apa dia datang menemuimu?“

Nabi Ibrahim berkata;

“Dia ingin menyampaikan bahawa dia akan menikah esok pagi.”

Malaikat Maut berkata;

“Wahai Ibrahim. Sayang sekali, umur anak itu tidak akan sampai esok pagi.”

Setelah itu, Malaikat Maut pun pergi meninggalkan Nabi Ibrahim A.S Hampir sahaja Nabi Ibrahim A.S tergerak untuk memberitahu anak muda tersebut agar menyegerakan pernikahannya malam itu juga serta memberitahu juga tentang kematiannya.

BACA:  Zikir Penawar Duka Lara dan Ubat Ketenangan Di Dalam Jantung Hati yang Tidak Diketahui Ramai....Mohon Kongsikan

Tetapi, langkahnya terhenti. Nabi Ibrahim A.S memilih kematian tetap menjadi rahsia Allah S.W.T. Keesokan paginya, Nabi Ibrahim A.S ternyata melihat dan menyaksikan anak muda tersebut melangsungkan pernikahannya.

Haripun berganti minggu, minggu berganti bulan dan bulan berganti tahun. Nabi Ibrahim A.S malah melihat anak muda itu panjang umurnya sehingga 70 tahun.

Nabi Ibrahim A.S pun bertanya kepada Malaikat Maut, mengapa Malaikat berbohong tempohari? mengatakan yang anak muda itu akan mati esok hari tetapi ternyata tidak mati bahkan umurnya panjang. Malaikat Maut berkata;

“Aku memang akan mencabut nyawa anak muda tersebut tetapi Allah menahannya. Kenapa Allah S.W.T menahan tanganku untuk tidak mencabut nyawa anak muda itu?

BACA:  Manfaat Jika Suami Dan Isteri Solat Berjemaah Bersama!

Ketahuilah wahai Ibrahim, bahawa di malam menjelang pernikahannya anak muda tersebut menyedekahkan separuh dari kekayaannya.

Inilah yang membuat Allah memutuskan untuk memanjangkan umur anak muda tersebut hingga engkau masih melihatnya terus hidup. “

Kematian memang di tangan Allah S.W.T. Mempercepatkan atau melambatkan kematian juga adalah hak Allah.

Ingatan buatku serta seluruh umat islam. Marilah kita perbanyakkan sedekah. Kita awali sedekah kita ini dengan mengirimkan kisah yang bermanfaat ini baik kepada keluarga, saudara mara, rakan taulan serta seluruh umat islam. Inshaa Allah.

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel