≡ Menu

Kenapa Allah Bersumpah Demi Masa? Ini Jawapannya. Masya’Allah


Saya mempunyai keinginan: Pada suatu hari saya mahu tidur dengan senyuman di wajah saya dan damai di hati saya.

Anda tahu mengapa?

Kerana saya jujur ​​ingin mengatakan,

“Ya Allah! Saya benar-benar percaya kepada-Mu! “La illaha ..”

“Ya Allah! Saya benar-benar cuba melakukan perbuatan untuk mencari redha Mu ”

“Ya Allah! Saya cuba menyebarkan Firman anda melalui tindakan saya dengan kata-kata kebijaksanaan dan cinta.

Ya Allah! Saya benar-benar cuba bersabar dengan diri saya dan orang lain apabila saya gagal.

Ya Allah! Tolong terima amalan saya dan menghitung saya di antara pemenang dan bukan antara yang rugi; jika saya tidak bangun esok.

Ameen ”

Keinginan ini tidak muncul dalam hati saya tanpa diduga. Sebaliknya, ia seperti benih, dikebumikan dalam hati saya, yang memerlukan dorongan dari kanser dan makanan dari Al-Quran untuk tumbuh akar.

Surah Al Asr. Surah yang indah, sangat pendek sehingga ia kagum dengan saya bagaimana ia membawa kebijaksanaan yang besar di bahunya. Ubaidullah Ibn Hisn rau melaporkan apabila dua sahabat Nabi saw bertemu, mereka tidak akan bertolak sehingga salah seorang dari mereka membaca Surah Al Asr 1

Imam Shafi berkata, “Jika orang-orang membaca Surah Al Asr secara keseluruhan, ia akan cukup untuk panduan mereka”

Surah ini dengan 3 ayat menggariskan cara hidup yang lengkap dari perspektif Islam.

Jika saya memberitahu anda bahawa terdapat angin puting beliung yang akan memukul bandar anda pada pukul 6:00 petang hari ini dan anda dinasihatkan untuk tinggal di rumah dalam rumah, yang mana 2 reaksi akan anda mempamerkan sekarang?

Cepat pulang dan tinggal di dalam rumah tidak peduli apa, atau
Tidak segera tergesa-gesa, kerana masih ada masa untuk 6:00 petang, jadi anda akan menyelesaikan kerja anda dan pulang ke rumah.
Sekarang, pukul 6:00 petang dan anda akan menghadapi 2 jenis akibat mengikut pilihan yang anda pilih:

Jika anda memilih pilihan # 1, anda akan selamat dan hangat di rumah anda.
Sekiranya anda memilih pilihan # 2, anda mungkin ditangguhkan kerana kesesakan lalu lintas dan terjebak di luar apabila tornado menyerang. tambah-648X235
Tindakan mana yang membuat anda lebih bijak? Yang di mana anda mengambil nasihat dan tidak membuang masa.

“Demi Masa” (Surah Al Asr: 1)

Jalankan. Menggerakkannya. Cepat. Cepat.

Inilah yang Allah SWT memberitahu kita. Sesungguhnya masa sudah habis. Allah SWT bersumpah Demi masa. Dia mahu kita merasakan segera, adrenalin mengepam darah kita.

Masa!!

“Asr” secara linguistik bermakna “masa berlalu atau tempoh masa”. ‘Asr berlaku apabila masa berkurang, apabila hari berakhir, jadi’ Asr dikaitkan dengan kecemasan. Allah SWT berkata – masa kecemasan adalah SEKARANG! Matahari terbenam dalam kehidupan kita akan berlalu, akhir zaman kita akan datang.

Mohammad Shafi berkata, “Perjuangan manusia adalah seperti orang yang cuba menjual ais. Ice meleleh, jadi lebih cepat dia menjual, semakin banyak wang yang dia buat. ‘

BACA:  5 Petua Untuk Elak Nyanyuk Semasa Tua

Fikirkan !!

Bagaimana perasaan anda jika anda terjebak dalam kesesakan lalu lintas, memerhatikan hujan lebat di tingkap anda, guruh yang meluncur, kilat menyiramkan langit yang gelap, angin menggonggong dan menghancurkan kereta anda? Adakah anda ingin agar anda lebih bijak, mendengar nasihat dan membuatnya pulang sebelum dan tidak membuang masa?

Apabila Allah SWTsays “By Time”, Allah SWT mahu seseorang untuk:

Menggambarkan masa berlalu.
Terangkan pada masa yang telah berlalu.
Menggambarkan masa yang hilang semasa berlari selepas kekayaan, kecantikan, kuasa dan kemasyhuran di dunia ini dan bukannya berlari menuju Allah SWT.
Proses membuang masa ini telah diulangi untuk generasi, untuk beribu-ribu tahun-jadi anda perlu berhati-hati.
Dan ironisnya, jika seseorang berjalan selepas Allah SWT bukannya perkara-perkara ini, Allah SWT akan memberi kemasyhuran, kecantikan, kekayaan, kekuasaan dan banyak perkara lain sebagai hadiah dengan hati yang puas dan damai.

“Sesungguhnya manusia telah rugi,” (Surah Al Asr: 2)
Allah SWT bersumpah kerana Dia SWTis sangat marah pada manusia kerana manusia adalah seorang yang kalah hebat. Manusia kalah kerana dia membuang masa yang berharga yang telah diberikan kepadanya. Tetapi, Allah SWTis Yang Maha Pemurah, Dia SWT tidak mahu sesiapa membuang peluang ini dan dengan serta-merta memberitahu kita apa yang perlu dilakukan untuk memastikan bahawa kita bukanlah antara yang paling banyak kehilangan semua!

Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan saling menasehati kepada kebenaran dan saling menasehati kepada kesabaran. “(Surah Al Asr: 3)

Oleh itu, anda dan saya adalah lelaki / wanita perniagaan masa kita. Kita perlu seperti orang yang menjual ais setiap saat, minit, jam, hari, minggu dan tahun. Kita perlu cepat, pintar, bijak, dan cepat. Kita perlu melaburkan masa kita dalam perbuatan baik dan melakukan perbuatan biasa, perbuatan rutin dengan niat untuk menyenangkan Allah SWT.

Persoalan yang timbul sekarang ialah: Bagaimana kita boleh melakukan “perbuatan baik” sepanjang masa dan menjalani kehidupan seharian kita dan juga meningkatkan penyembahan kita kepada Allah SWT?

Berita baiknya adalah bahawa Rasulullah saw bersabda: “Sesungguhnya agama ini mudah, dan tidak seorang pun akan membebani dirinya dalam agama, kecuali ia akan mengalahkannya. Jadi cari apa yang sesuai, dan datanglah seberapa dekat yang anda boleh, dan terima berita gembira (bahawa anda akan mendapat ganjaran), dan mudahkan; dan mendapat kekuatan dengan menyembah pada waktu pagi, petang, dan pada waktu malam yang terakhir. “3

Mari kita lihat beberapa cara di mana kita boleh melaburkan masa kita dengan bijak dan berjaya:

  • Betulkan Fokus Anda – Fokus kehidupan kita sebagai lelaki dan wanita yang beriman haruslah Allah SWT. Mencari keseronokan dan ketakutan dari ketidaksenanganNya seharusnya menjadi perhatian utama kita. Sekali tumpuan kita betul, semua benda akan jatuh ke tempat insha’Allah.
  • Niat: Sebarang dan segala tindakan, seperti memasak, memandu, bercakap, tidur, berbelanja, bermain, makan, dan lain-lain, semuanya boleh dianggap sebagai ibadah (yang berarti waktu yang dibelanjakan dengan bijak) jika dilakukan dengan tujuan untuk menyenangkan Allah SWT dan dalam amalan yang ditetapkan oleh Rasulullah saw.
  • Memberi Pentingnya kepada Solat dengan merancang hari anda di sekitar Solat: Solat adalah masa ketika seseorang secara langsung berbincang dengan Allah SWT. Perancangan hari di sekelilingnya membantu fokus kita kepada Allah SWT.
  • Memperbaiki sebahagian daripada hari atau minggu untuk memperoleh ilmu agama dengan niat untuk menerapkannya: Tidak ada yang seperti berfokus pada Allah SWT dan melabur masa dengan bijak. Semua masa yang dibelanjakan semasa belajar adalah pelaburan kecil dengan pulangan besar dan pulangan yang datang dari penerapan pengetahuan itu terlalu sukar difahami atau dihitung kerana berkat Allah tidak dapat dibayangkan!
  • Taubat:Kita, manusia dengan kecenderungan semula jadi untuk lupa dan gagal, memerlukan minuman tenaga ini untuk meningkatkan kita semula. Pertobatan bukan sahaja membersihkan hati kita daripada dosa tetapi juga membuka peluang lebih lanjut ke arah bimbingan, membantu kita melaburkan masa kita dengan bijak.
  • Menyebarkan Firman Allah SWT dengan kebijaksanaan dan kesabaran: Memanggil orang untuk bimbingan Allah SWTis bukan pekerjaan yang hanya pembicara yang kita lihat di YouTube atau orang yang belajar di institusi agama boleh lakukan. Ia adalah pekerjaan yang perlu dilakukan oleh setiap daripada kita. Allah SWT berkata, “insaan” dalam surah ini. Surah ini ditujukan kepada semua manusia. Oleh itu, ibu, bapa, anak lelaki, anak perempuan, suami, isteri, sahabat, adik-beradik, jiran-jiran, semua perhatikan!
BACA:  Bahaya Hisap Rokok Dalam Kereta Kepada Anak, Walaupun Tingkap Sudah Terbuka!

Kita perlu menolak dan tarik satu sama lain ke Jannah. Kita tidak boleh pergi ke sana sahaja! Ia tidak akan menjadi keseronokan tanpa orang yang kita sayangi di sana! Tetapi, ingatlah, lakukan apa yang pernah anda lakukan dengan kebijaksanaan dan kesabaran. Jangan berputus asa pada orang yang tidak kelihatan bersemangat. Bersabarlah dengan mereka. Ingat, setiap orang mempunyai cara yang berbeza untuk menghampiri perkara. Selagi mereka akhirnya mendapat ‘di sana’, biarkan mereka perlahan jika mereka mahu. Dan gunakan yang “bijak” coretan yang anda dilahirkan dengan untuk menangani orang yang menentang. Percayalah, jika saya dapat mencari saya, maka saya pasti anda akan mendapati anda, insya’Allah.

Perkara-perkara yang saya nyatakan di atas adalah sangat mudah dan mudah dilakukan. Perencanakan hari anda di sekitar Solat, masuk ke dalam kebiasaan mengingatkan Allah SWT, berkongsi apa yang pernah mutiara panduan datang dengan cara anda, benar-benar berharap untuk orang lain sangat mudah dilakukan. Apa yang anda perlukan adalah benar-benar merasakan tanda-tanda jam. Masa memang habis. Dapatkan pergi, SEKARANG. Sebelum terlambat.

 

Sumber

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel