≡ Menu

Kadang-Kadang Kita Hairan Dari Mana Datang Perangai Tak Elok Anak Kita. Sila Baca Selanjutnya.


Usia 0-3 tahun adalah masa-masa emas bagi anak. Di usia inilah, seorang anak akan dapat segera merespon apa yang di dengar dan dilihat disekitarnya. Di dalam keluarga, anak akan belajar bagaimana berperilaku dengan mengamati perilaku orang tuanya.

Oleh karena itu orangtua berperan penting untuk mengarahkan ke hal-hal positif misalnya dengan memperkenalkan huruf dan membaca. Ingatlah bahwa anak selalu mengamati perilaku orang tuanya.

Bersikaplah sebagaimana anda ingin anak anda bersikap. Tunjukkan sikap hormat, ramah, jujur, dan penuh tenggang rasa. Jangan bersikap negatif, karena tingkah laku negatif orangtua dihadapan anak seusia tersebut juga menjadi faktor penentu sifat dan tindakan anak. Yup, anak akan mudah menirukan apa yang di dengar dan dilihat disekitarnya tanpa berpikir panjang. Karenanya hindari hal-hal yang negatif dan jangan sampai dilihat si anak.

Sangat penting untuk diketahui, bahwa pada masa itulah otak anak berkembang sangat cepat sehingga informasi apapun akan diserap, tanpa melihat baik atau buruk. Tugas orang tua adalah mengarahkan anak kearah yang baik, dengan penuh rasa cinta dan kasih sayang.

BACA:  Apakah Yang Berlaku Sebelum Imam Mahadi Muncul? Baca

Tak ada kata lain lagi, baik orang tua ataupun calon orang tua, haruslah berhati-hati dalam bersikap di depan anak, bisa jadi, nakal atau tidaknya anak kita di sebabkan karena seringnya kita memberi contoh perbuatan atau perkataan yang tidak baik di depan anak-anak kita. Perihal ini disokong oleh Dr Taufiq Razif menerusi perkongsian FB beliau.

Tolong Tapis Apa Yang Anak Kita Tengok

Ada satu hari tu Maryam Soolihah ni main dengan Umminya. Entah kenapa tiba-tiba dia buat mimik muka pelik sambil menjelirkan lidah.

Adeh!

Rumah saya ni takde TV dan memang anak saya tak tengok TV langsung. Saya syak dia tengok anime kat taska dia kot.

Tu la kehebatan anak kita dan tu lah kehebatan survivor skill yang Allah dah kurnia. Anak kita mampu tiru apa sahaja yang lalu kat depan mata dia.

Tu la kenapa kalau Maryam Soolihah ni ada saya sedaya upaya berlemah lembut dan tunjukkan kasih sayang pada isteri saya sebab cara saya layan isteri saya ni akan jadi ‘benchmark’ bagaimana Maryam Soolihah ni nanti akan layan kawan-kawan dan bakal pasangan hidupnya kelak.

Tu la kenapa saya jadi sedih sangat kalau ada mak ayah yang tak sekat langsung apa yang anak mereka tengok. TV terbuka 24 jam, internet pula bebas dibuka oleh anak bila-bila masa. Bila ada adegan 18sx kat TV pun mak ayah selamber je tengok dengan anak-anak.

Anak takkan tiru benda tak senonoh tu depan-depan kita tapi anak-anak akan cari peluang untuk tiru benda tu di belakang kita nanti sebab anak kita memang dilahirkan sebagai PENIRU YANG TERHEBAT. Skill ni sangat berguna tapi pada masa yang sama boleh merosakkan dia kalau kita sebagai mak ayah tak tapis ‘visual’ anak kita.

Tolong bagitahu mak ayah yang belum tahu ye

Taufiq Razif

Sumber: Taufiq Razif

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel


error: Content is protected !!