≡ Menu

Isteri, Awasi Amarahmu, Jangan Sampai Hilang Redha Suamimu


Dia sentiasa naik tangan!

Dia sangat panas baran!

Apa sahaja yang anda pilih untuk memanggilnya-tidak dapat mengawal diri anda apabila marah boleh menghalang kejayaan anda dalam banyak bidang kehidupan anda termasuk perkahwinan, keibubapaan, pekerjaan, persahabatan dan yang paling penting-agama anda.

Terdapat banyak cadangan dari Quran dan Sunnah yang menggalakkan kita untuk mengawal kemarahan kita dan bersabar.

“Hanya orang-orang yang sabar akan menerima ganjarannya secara penuh, tanpa pertimbangan.” (Az Zumar, 39:10)

Dari Abu Hurairah radi-allahu-anhu : Rasulullah saw bersabda, “Orang yang kuat itu bukanlah orang yang baik dalam bergelut, tetapi orang yang kuat adalah orang yang mengendalikan dirinya dengan kemarahan.”

Sekiranya anda sedang bergelut dengan mengawal emosi anda, berikut adalah beberapa petua yang memberi kuasa untuk membuat anda bermula di jalan menuju perangai yang lebih jinak dan terkawal.

Mengakui bahawa anda mempunyai masalah

Sudah tentu saya sedar bahawa, anda mungkin berkata kepada diri sendiri. Tetapi maksud saya sangat bergantung kepada masalah kemarahan anda. Katakan kepada diri sendiri, “Tidak, tidak tepat bagi saya untuk mengamuk melalui rumah ketika suami saya mengabaikan aduan saya.”

“Tidak, saya tidak boleh memanggil nama-nama yang menjijikkan kepada anak-anak saya apabila mereka mula bertengkar dan berjuang dengan satu sama lain.”

Anda mungkin mempunyai kecenderungan untuk menjustifikasikan tindakan anda sekaligus. Anda mungkin mengatakan kepada diri sendiri bahawa jika tidak untuk ini atau itu, anda tidak akan kehilangan sabar. Tukar pola pemikiran ini. Jangan berikan alasan untuk tingkah laku anda. Sekiranya anda menjadi lemah dan mengambil tindakan terhadap kemarahan anda, mengakui bahawa anda mengalami kemunduran dan membuat usaha untuk melakukan yang lebih baik pada masa akan datang, insya’Allah.

Menyedari bahawa perubahan tidak berlaku semalaman.

Mencapai kesabaran akan mengambil usaha yang konsisten dari masa ke masa. Kemungkinan anda telah mendapati bahawa tingkah laku yang tidak teratur anda telah berkesan pada masa anda mendapatkan apa yang anda inginkan. Lagipun, siapa yang mahu berurusan dengan orang yang terdengar seperti mereka sudah gila-lebih mudah untuk memberi dan mematuhi.

Kita semua terpengaruh oleh orang-orang di sekeliling kita. Jika anda dibesarkan dalam keluarga yang kemarahan digunakan sebagai alat untuk mendapatkan orang lain untuk mematuhi, tidaklah aneh bahawa anda memilih untuk menggunakan amalan ini sebagai mekanisme penangguhan juga. Tetapi jangan kehilangan harapan. Insya’Allah, anda boleh mencapai sifat kesabaran yang mulia dan mengawal perasaan marah anda. Dengan setiap langkah, ingat kejayaan dibina atas kegagalan. Setiap kali anda kembali ke tingkah laku yang tidak produktif, melihatnya sebagai pengalaman untuk belajar daripada kegagalan tambahan.

BACA:  Ayah Tak Marah Anak Tak Tutup Aurat Sebab 'Sayang Sangat' - Ustaz Azhar Idrus

Mulakan membuat dua meminta Allah SWT atas bantuannya dengan masalah pengurusan kemarahan anda.

Terdapat beberapa perkara yang mudah untuk anda dan perkara-perkara lain yang anda perlu perjuangan untuk dicapai. Sekiranya bersabar semasa ujian adalah sesuatu yang anda ada masalah, dapatkan pertolongan dalam Dia yang mempunyai kuasa atas segala sesuatu. Allah SWT suka kepada hamba-hambaNya untuk meminta bantuan kepadaNya. Malah, Dia marah apabila anda tidak bertanya. Orang adalah sebaliknya. Mereka bosan dengan bertanya. Oleh itu, pergilah kepada Dia yang dapat memberikan kejayaan kepadamu, Tuhanku.

Dan apabila kamu bertanya, perhatikan apa yang dikatakan Rasulullah saw.

Doa seorang hamba tetap diberikan selagi dia tidak memohon untuk sesuatu yang berdosa atau sesuatu yang akan memotong ikatan kekeluargaan dan dia tidak sabar. “Dikatakan:” Wahai Rasulullah! Apakah yang dimaksudkan dengan ketidaksabaran yang semakin meningkat? “Dia (saw) berkata,” Ini adalah kata-kata seseorang: `Saya terus-menerus memohon tetapi saya tidak menganggap bahawa doa saya akan dijawab. ‘Kemudian dia menjadi kecewa (dalam keadaan demikian) berdoa sama sekali. 2

Tidak pernah berputus asa meminta Allah SWT atas pertolongannya; mungkin dia mahu anda semakin dekat dengan Dia dengan terus mencari sokongan-Nya.

Ketahui nilai bersabar.

Kenapa orang berkorban untuk mendapatkan pendidikan yang baik, mendapat pekerjaan yang berkualiti, atau berkahwin dengan pasangan yang baik? Mereka melihat manfaat dalam mencapai pencapaian ini. Mengetahui nilai bersabar dapat membantu memotivasi anda untuk berusaha keras untuk menjadi lebih sabar. Berikut adalah beberapa perkara yang menginspirasi dari Quran dan hadis yang mengingatkan kita tentang ganjaran bersabar:

Dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah adalah orang-orang yang sabar. (Al Anfal 8:46)

Siapa di antara kita tidak memerlukan Allah di sisi kita?

Abu Yahya Suhaib bin Sinan LELAKI radi-allahu-anhu melaporkan bahawa: Rasulullah saw bersabda, “Betapa indahnya seorang mukmin; ada yang baik untuknya dalam segala hal dan ini hanya berlaku untuk orang percaya. Jika kemakmurannya hadir, dia menyatakan rasa syukur kepada Allah, dan itu baik untuknya; dan jika kesukaran menimpanya, dia bertahan dengan sabar, dan itu lebih baik baginya “. (Muslim)

BACA:  Kenyataan Ayah Terhadap Pembunuh Anaknya Ni Buat Seluruh Rakyat Amerika SEBAK

Betapa berkat yang tidak ternilai untuk dikira di antara orang-orang yang beriman.

Sesiapa yang bersabar, Allah akan memberi kesabaran kepadanya, dan tidak ada seorangpun yang diberikan pemberian yang lebih baik dan lebih komprehensif daripada kesabaran “. 3

Sekiranya kamu bersabar dan berjaya, Allah akan memberi kesabaran kepadamu. Masha’Allah, anda akan dihargai dengan hadiah yang anda cari.

Allah SWT berfirman,

“… orang-orang yang mengawal kemarahan mereka dan mengampuni orang lain. Allah mengasihi orang-orang yang berbuat baik, “(Al Imran, 3: 134)

Betapa pahala yang indah untuk disayangi oleh Allah, Maha Suci menjadi Yang Maha Tinggi!

Menyadari bahawa Allah menyedari kesukaran anda.

Sering kali, kemarahan anda adalah hasil daripada kesulitan yang anda alami. Mungkin anak-anak anda telah membingungkan anda tentang pergi ke suatu tempat sepanjang hari dan anda berada di akhir kecerdasan anda dengan mengadu mereka. Atau mungkin suami anda telah berjaya sejak dia tiba di rumah dari kerja. Mungkin ia adalah sakit kepala berdebar yang tidak sepatutnya hilang.

Apabila anda berasa marah, sakit hati, atau kecewa, sering kali anda ingin orang lain tahu bagaimana perasaan anda, terutama orang yang anda anggap sebagai penyebab kekecewaan anda. Apabila orang lain seolah-olah tidak menghiraukan perasaan terperanjat anda, ini adalah ketika perasaan marah itu benar-benar dapat menyala. Semasa momen awal ini, ingati hadith berikut. Biarkan ia menjadi satu cara penghiburan untuk anda dan bukannya anda melancarkan ledakan.

Abu Sa’id radhi-allahu-anhuand Abu Hurairah berkata bahawa Nabi sawsaid: “Tidak pernah seorang mukim diserang dengan ketidakselesaan, penyakit, kecemasan, kesedihan atau kebimbangan mental atau bahkan pembongkaran duri tetapi Allah akan menanggung dosa-dosanya kerana kesabarannya. “4

Orang lain mungkin tidak tahu atau menganggap kesukaran yang anda alami. Bergembiralah dengan mengetahui bahawa Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani selalu mengetahui. Dan Dia paling mampu menghilangkan rasa tidak selesa atau mengimbanginya.

Mengendalikan kemarahan anda boleh menjadi salah satu matlamat yang paling sukar yang anda ingin capai dalam kehidupan. Tetapi ia amat berbaloi. Anda mahu menjadi antara yang paling benar; anda mahu menjadi orang yang benar; anda mahu Allah SWT berada di pihak anda, jadi berusaha sepenuhnya untuk mengawal kemarahan anda dan mencapai kesabaran supaya anda mendapat ganjaran.

 

Sumber

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel


error: Content is protected !!