≡ Menu

Israel TV: Arab Saudi, Mesir memberikan cahaya hijau Trump mengenai Baitulmuqaddis


Israel News 10 berkata Arab Saudi dan Mesir memberi Presiden AS Donald Trump yang akan meneruskan perjuangan untuk mengenali Baitulmuqaddis sebagai ibu negara Israel dan memindahkan kedutaan Amerika Syarikat dari Tel Aviv ke bandar yang diduduki.

Saluran itu berkata reaksi dan pengutukan pihak-pihak Arab tidak tulen dan mengelirukan.

Wartawan Israel dan ketua meja Arab di saluran berita, Zvi Yehezkeli menekankan bahwa pengumuman itu tidak dapat dibuat tanpa koordinasi antara Trump dan sekutu serantaunya.

BACA:  5 Petua Islam Agar Wajah Sentiasa Berseri-Seri Walaupun Tanpa Make-Up

“Saya tidak pasti tentang reaksi-reaksi negara-negara Arab terhadap resolusi ini,” kata Yehezkeli, sambil menambah bahawa respons yang dikeluarkan setakat ini tidak serius.

Pada hari Rabu, Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump mengumumkan keputusannya untuk secara rasmi mengenali Baitulmuqaddis sebagai modal baru Israel dan kedutaan Amerika akan dipindahkan dari Tel Aviv ke Yerusalem.

BACA:  Adakah Wanita Yang Melakukan IVF dikenakan Iddah? Ini Penjelasan Hukum Syarak

Pemimpin dunia, dari Eropah ke Timur Tengah ke Australia, membantah keputusan itu sebagai “satu pihak dan di luar visi keamanan damai antara rakyat Israel dan Palestin,” memberi amaran kepada “ketegangan atau kekerasan yang meningkat di seluruh Timur Tengah.”

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel