≡ Menu

Hukum Membuat Aduan Kepada Grab Tanpa Sebab Yang Munasabah!


Baru baru ini gempar berikutan seorang pemandu grab yang digantung keahlian seumur hidup kerana aduan yang tidak masuk akal yang dilaporkan kepada GrabMy. Buat pembaca, Grab merupakan satu platform untuk pengguna mendapatkan khidmat pemandu dan juga tempat untuk mencari duit sampingan dengan menjadi pemandu. Namun, dengan ekonomi yang seperti kita sedia maklum, tidak hairan mengapa ada yang menjadikan Grab sebagai sumber utama pendapatan.

Ikuti kisah yang dikongsi oleh seorang pemandu di lama sosial komuniti pemandu Grab.

 

 

Dalam Islam, kita dilarang untuk menyebarkan fitnah. Didalam surah al baqarah ayat 191 ada menjelaskan tentang bahayanya fitnah.

 وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ

Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada membunuh. (Al-Baqarah ayat 191). Melaporkan aduan palsu dan tidak masuk akal adalah fitnah. Dosa melakukan fitnah amatlah besar dan Allah amat murka kepada orang yang melakukannya. Berikut adalah sebab kenapa fitnah ditegah sekeras-kerasnya di dalam Islam.

Menimbulkan kesengsaraan

Oleh sebab berita yang disebarkan tidaklah benar, fitnah sangat merugikan terutama bagi orang yang difitnah dan bisa jadi harga dirinya hancur di mata masyarakat dan menjadi bahan cemoohan. Sedangkan bagi yang memfitnah sendiri tidak akan lagi bisa dipercaya dan setiap orang pasti akan menjauhinya.

BACA:  Selain Susu, Ini 7 Makanan Yang Penuh Dengan Kalsium! Ibu Mengandung Boleh Cuba

Menimbulkan keresehan

Oleh sebab fitnah yang disebarkan masyarkat jadi tidak tenang karena takut. Misalnya, ada yang difitnah menjadi pencuri, pastinya orang akan takut jika suatu saat mereka akan jadi korban.

Memecah kebersamaan dan tali silaturrahim

Satu fitnah bisa menghancurkan satu bangsa karena satu fitnah saja bisa menimbulkan berbagai masalah yang akhirnya bisa menjadi seperti lingkaran setan (masalah yang tiada akhir). Padahal Keutamaan Menyambung Tali Silaturahim dalam Islam sangatlah besar.

Dapat mencelakai orang lain

Fitnah lebih kejam daripada pembunuhan, pada kenyataannya itu memang benar. Fitnah umumnya dilatarbelakangi ketidaksukaan atau kebenciaan terhadap orang lain, tidak menutup kemungkinan turut membangkitkan niatan jahat berbuat kriminal yang dapat mencelakai orang lain.

Fitnah merugikan orang lain

Sudah sangat jelas bahwa fitnah banyak memberikan korbannya kerugian, mulai dari fisik, psikis, sampai harta benda dan keluarga. Yang paling menyakitkan adalah hancurnya harga diri karena pada dasarnya setiap manusia pasti ingin dihargai di mata manusia lainnya.

BACA:  Apakah Hukum Solat Tanpa Iqamah? Ini Jawapan Mufti!

Tanda orang munafik

Ciri-ciri orang munafik yakni; bicaranya dusta, ketika diberi kepercayaan (amanah) justru mengkhianatinya, dan melanggar janji.

Masuk neraka

Fitnah merupakan salah satu dosa besar yang menjadi penghalang seorang Muslim masuk surga. Akibat dari perbuatan fitnah sendiri akan menjadi tanggungannya seumur hidup yang apabila tidak segera bertaubat maka neraka lah ancamannya.

Ini pula karenah pelanggan Grab di USM Penang.

Oleh itu, sebelum kita membuat sesuatu aduan, eloklah kiranya kita menegur dahulu pemandu tersebut. Sekiranya disambut baik oleh pemandu, kita tidak perlu melaporkannya. Sekiranya tidak diendahkan oleh pemandu, barulah kita melaporkannya kepada pihak Grab. Kita perlu fikir juga, orang lain pun mencari makan, memandu siang dan malam. Kalau orang kacau periuk nasi kita, kita marah, kita pun jangan lah kacau periuk nasi orang lain.

 

-Islam Itu Indah

 

 

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel


error: Content is protected !!