≡ Menu

Duit Sedekah Masjid Untuk Bagi Manfaat Pada Masjid Atau Ahli Kariah, Bukannya Suruh Peram Sampai Puluh Ribu


HAMPIR semua masjid dan surau menyimpan wang di bank, tapi itu tidak pernah dipersoalkan kerana kalau tidak di bank, di mana lagi? Simpan dalam tabung salah-salah dikebas penyangak.

Tetapi yang ramai orang marah adalah apabila masjid dan surau suka bekukan wang dalam simpanan tetap di bank tahun demi tahun tanpa mahu membelanjakannya untuk manfaat ummah.

Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (Jaipk), Datuk Mohd Yusop Husin dilaporkan berkata, kajian pada 2012 mendapati RM7.8 juta hasil simpanan bank milik 668 masjid di seluruh negeri itu tidak digunakan.

Menurutnya, keadaan itu berkemungkinan berlaku akibat salah faham dan kekeliruan dalam kalangan jawatankuasa masjid dalam pengurusan kewangan.

Pandangan yang disuarakan oleh Mohd Fadli Salleh ini melalui laman facebook mungkin boleh difikirkan oleh kita. Seharusnya, masjid yang mempunyai lebihan dana yang banyak, memanfaatkan wang tersebut untuk membantu orang ramai. Orang bersedekah supaya digunakan untuk memberi manfaat pada masjid mahupun ahli kariah, bukan untuk diperam tunggu dividen mahupun makan bunga sahaja.

Jom kita baca perkongsian beliau seperti di bawah. Semoga bermanfaat.

Aku pernah menulis hal ini beberapa tahun dulu. Tentang dana masjid yang diperam.

Hari Jumaat hari paling ramai orang suka bersedekah. Maka ada masjid kutipan setiap kali solat Jumaat hingga berbelas-belas ribu ringgit. Setahun lebih setengah juta pun ada.

Pendedahan Sinar Harian mengenai simpanan duit masjid di Perak mencecah 7juta menimbulkan banyak benda yang boleh kita bincang secara matang dan tenang.

Ada sesetengah orang masjid tak suka bila orang biasa macam aku nak bagi cadangan dan pendapat. Kata mereka,

“Kau seminggu sekali je datang masjid baik duduk diam. Tak payah masuk campur. Ini muka pun payah nak nampak, tiba-tiba nak ajar pihak masjid pula.”

Pemikiran lapuk penuh angkuh begitu kena buang wahai ahli masjid yang dihormati.

Masjid itu bukan masjid kamu. Duit itu bukan duit kamu. Duit kami yang jarang-jarang pergi masjid inilah yang banyaknya kat situ.

Aku pernah berborak dengan seorang imam muda. Katanya dana masjid dia beratus ribu sampai tak tahu nak buat apa. Masjid yang sudah dipenuhi aircond, akhirnya dipasang ‘giant fan’ yang berpuluh ribu harganya.

BACA:  Cara-Cara Mengamalkan Teh Hijau Untuk Mendapatkan Manfaat Kesihatan. Baca Selanjutnya

Kerana apa pasang? Apa tidak selesa? Apa belum cukup sejuk?

Bukan, kerana duit dah tak tahu nak buat apa.

Pasang ‘giant fan’ beberapa buah, akhirnya berhabuk macam tu sahaja. Awal-awal pasang sahaja guna, lepas tu tak pasang dah.

Agaknya nak jimat letrik. Lagipun aircond masjid yang baru ditukar itu memang masih sejuk. Tak perlu dah bantuan ‘giant fan’ itu sebenarnya.

Dah jadi satu pembaziran besar kat situ. Belum aku cerita bab masjid beli chandelier berharga lebih RM200k lagi.

Jika orang bukan ahli masjid macam aku dibenarkan memberi pendapat, aku nak usulkan 3 pendapat buat masjid yang punya dana tapi tak tahu nak buat apa.

1. Selepas Asar, AJK masjid boleh meronda kariah mereka. Naik motor bagi salam dari rumah ke rumah. Lihat apa keperluan mereka, apa yang pihak masjid boleh bantu.

Walau tidak mampu beri banyak, mungkin boleh beri sekampit beras 5kg yang berharga RM15 cuma. Atau mungkin setin susu untuk anak mereka. Pilih keluarga yang layak dan bantulah sedikit sebanyak.

Baru orang respek dengan geng masjid. Baru mereka yang tak pernah pergi masjid nak dekati masjid.

Banyak aku lihat depat mata, masjidnya nilai berjuta. Duit masjid berpuluh ribu, malah beratus-ratus ribu diperam saja. Sedangkan, ada asnaf sekeliling masjid.

Sedangkan, ada orang miskin terpaksa berhutang beras di kedai India supaya ahli keluarga tidak kelaparan.

Kalau sehari pihak masjid boleh ronda 4-5 buah rumah, sebulan dah 150 buah rumah dah dalam kariah tu mereka ziarahi dan santuni. Kan bagus begitu?

Pasti pandangan ahli kariah pada geng masjid jadi lain macam. Kan?

2. Beri kemudahan untuk fakir miskin dalam kariah mulakan kehidupan. Belikan balang air, meja dan payung untuk mereka mula berniaga.

Ajak mereka berniaga di kawasan masjid terutamanya hari Jumaat. Bagi tempat untuk mereka jual air, kuih, makanan, sayur-sayuran dan apa-apa barang yang mudah dijual.

Modalkan mereka untuk beli barang mentah buat kali pertama. Cari perniagaan yang modalnya sekitar RM1000 atau kurang sahaja.

BACA:  Benarkah Masjid Kawasan "BEBAS" Berpakaian?

Jangan bagi mereka duit, sediakan mereka barang asas untuk mulakan jualan dan bahan mentah. Bantu dan ajar mereka berniaga dengan betul.

Kalau sebulan satu keluarga pihak masjid bantu, setahun dah ada 12 keluarga mampu berdikari dan menyara keluarga sendiri.

Pilih mereka yang benar-benar layak, walau orang itu tak pernah ke masjid!

Jangan pilih kroni pula ya.

3. Di bandar sesak seperti Kuala Lumpur ini, banyak budak-budak tercicir kelas prasekolah. Satu prasekolah hanya terima 25 murid, sedangkan kepadatan penduduk setempat mencecah 2000 murid.

Maka keluarga yang miskin tidak mampu hantar anak-anak ke tadika swasta. Anak masuk ke sekolah rendah tanpa tahu baca kira.

Alangkah eloknya jika masjid buka kelas percuma untuk anak-anak tercicir ini. Buka pada hujung minggu pun jadilah.

Ambil saja student Universiti berdekatan atau mereka yang tiada kerja tapi ada bakat mengajar sebagai tenaga pengajar. Student Universiti ni sentiasa mencari kerja part time. Bayar mereka RM50 untuk dua jam pun mereka sangat seronok.

Kalau sehari 2 guru, seminggu baru RM200 (andaikan kelas hanya pada hari Sabtu dan Ahad). Sebulan baru RM800 pihak masjid perlu bayar kepada tenaga pengajar.

Masjid juga makin dikagumi. Orang ramai makin mendekati. Sambil hantar dan ambil anak, mereka pasti turun solat. Dan jika ada seringgit dua dalam kocek, pasti ke tabung masjid juga perginya.

Pandangan ini aku tujukan buat masjid yang kaya raya sampai dana tak tahu nak buat apa. Yang masjid cukup-cukup makan je, teruskan mendekati dan menyantuni ahli kariah masing-masing.

Apa pun, ini sekadar pandangan yang bersifat peribadi. Kalian berhak nak setuju atau tidak. Bebas juga untuk cadangkan aktiviti atau program lain yang lebih bermanfaat.

Cuma aku berharap, tiada lagi dana yang diperam banyak-banyak sampai berpuluh-puluh ribu mahupun beratus-ratus ribu.

Orang bersedekah supaya digunakan untuk memberi manfaat pada masjid mahupun ahli kariah, bukan untuk diperam tunggu dividen mahupun makan bunga sahaja.

Begitulah.

Mohd Fadli Salleh

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel


error: Content is protected !!