≡ Menu

5 Tanda Hubungan Suami Isteri Semakin Regang. Ketahui Agar Bisa Kembali Berbunga


Dalam sebuah perkahwinan, kebahagiaan pastinya diharapkan oleh setiap pasangan suami isteri. Setiap pasangan tentunya mempunyai cara yang berbeza untuk menunjukkan rasa kasih dan sayang mereka terhadap pasangan. Namun kadang kala tanpa disangka tiba-tiba hubungan suami isteri berlaku hambar dan tidak seintim sebelumnya. Inilah tandanya jika hubungan tidak semesra dulu.

Terlalu fokus dengan tanggung jawab masing-masing

Andai selama ini anda dan pasangan hanya menumpukan perhatian dengan tugas dan tanggung jawab masing-masing, bermakna ada kekurangan dalam hubungan ini. Membina hubungan suami isteri bukan hanya fokus untuk memenuhi setiap tanggung jawab malah lebih kepada saling bekerjasama dan saling memahami. Jangan terlalu serius hingga mengabaikan pasangan, kadangkala selitkan gurau senda menjadikan hubungan lebih akrab. Ingat, anda dan pasangan adalah dua insan yang berkomitmen dalam perkahwinan, bukan hubungan rakan kerja di pejabat.

Jika merasakan hubungan kian hambar, cubalah berbincang dengan pasangan apa penyelesaian terbaik kerana jika dibiarkan terus menerus akan menjadi masalah besar dalam rumah tangga.

Tidak bersikap terbuka dengan pasangan

Setelah menjadi pasangan suami isteri belajarlah menjadi seorang yang lebih terbuka, itulah kunci utama untuk menjaga hubungan perkahwinan. Umpamanya jika anda di dalam keadaan positif ataupun negatif perlulah dikongsi bersama pasangan.

BACA:  8 Sumber Keberkatan! Perlu Baca dan Amalkan Insya'Allah

Tidak baik menyimpan perasaan negatif seorang diri kelak akan munculnya berbagai masalah yang akhirnya membuat hubungan anda dan pasangan renggang. Jangan biarkan sikap ini memburukkan hubungan perkahwinan anda. Jadi, mulai sekarang luahkan secara jelas dan berterus-terang apapun yang anda fikir dan rasakan terhadap pasangan.

Jarang melakukan hubungan intim

Bagi menjamin keserasian dan keabraban antara suami dan isteri, hubungan intim menyempurnakannya. Hubungan intim memberi banyak kelebihan secara fizikal mahupun secara emosional, bagi pasangan suami isteri. Antara kelebihannya ialah mengurangkan perasaan tidak tenteram dan menjadikan anda dan pasangan saling berhubung secara emosional. Selain itu, dapat membuat anda berdua memiliki kualiti hidup yang jauh lebih baik. Namun berkurangnya aktiviti seksual dalam perkahwinan menunjukkan bahawa keintiman anda dan pasangan mulai berkurang. Ambil tindakan untuk memperbaikinya. Jangan biar hubungan suami isteri menjadi renggang.

Beranggapan pasangan tidak memahami

Saling memahami dan mengerti adalah kunci penting dalam hubungan suami isteri. Namun jika anda mulai merasakan bahawa pasangan tidak memahami anda maka tanpa menunggu waktu lama, pertengkaran akan berlaku. Akhirnya, kesannya pada mood anda dalam menjalani hubungan. Maka anda atau pasangan menjadi jauh, tidak tertarik untuk berhubungan intim malah merasa bosan dengan pasangan.

BACA:  RUMAH ANDA DICEROBOH TIKUS? Gunakan 3 Bahan Ini

Bincang dengan pasangan jalan penyelesainnya. Cubalah untuk terus belajar dan memahami cara berfikir pasangan anda untuk kembalikan keintiman yang telah berkurang akibat tidak saling memahami.

Tidak saling mendengar ketika bertengkar

Saling bertengkar dalam hubungan suami isteri adalah hal yang normal. Ia berlaku kerana masing-masing mempertahankan pendapat masing-masing. Biasanya, ketika seseorang sedang marah maka ego yang dimilikinya akan semakin tinggi dan secara tidak sadar ingin segala sesuatunya didengarkan dan dituruti. Jika keduanya sama-sama dengan pendapat masing-masing, maka pertengkaran akan semakin besar.

Jika ini berlaku tandanya hubungan anda dan pasangan sedang dalam krisis. Ia tidak memberi manfaat buat anda berdua sebaliknya carilah penyelesaian yang terbaik untuk atasinya agar hubungan kembali mesra dan intim.

Sumber

Minat menulis artikel? Inilah peluang untuk anda. Hantar artikel anda di sini: www.islamituindah.info/hantar-artikel


error: Content is protected !!