Lailatul Qadar: Malaikat Pilih Masjid?

Kongsikan di

Soalan:

salam

Saya pernah diberitahu oleh seorg ustaz bhw pada mlm LailatulQadar, malaikat akan turun ke masjid yg dibina dgn sumber kewangan yg benar2 halal sahaja. Dia membawa satu contoh sebuah masjid besar di **tooot** yg pernah ditaja sebahagian pembinaannya oleh seorang tokey panggung wayang. Maka, malaikat x turun kat situ. Apa pendapat tetuan panel?

jkk

wassalam

**************************
Jawapan:

wassalam

Benar sekali, itulah dasar pembinaan mesjid dalam Islam. Lihat dalil-dalilnya: terjemahanya

AQT 9. 108 ( Janganlah kamu bersembahyang dalam mesjid itu selama-lamanya. Sesungguh- nya mesjid yang didirikan atas dasar taqwa (mesjid Quba), sejak hari pertama adalah lebih patut kamu sholat di dalamnya. Di dalamnya mesjid itu ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Dan sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bersih.)

AQT 9. 109. (Maka apakah orang-orang yang mendirikan mesjidnya di atas dasar taqwa kepada Allah dan keridhaan-(Nya) itu yang baik, ataukah orang-orang yang mendirikan bangunannya di tepi jurang yang runtuh, lalu bangunannya itu jatuh bersama-sama dengan dia ke dalam neraka Jahannam. Dan Allah tidak memberikan petunjuk kepada orang- orang yang zalim.)

Maka carilah mesjid yg dibina di atas dasar taqwa.
sekian

Sumber: http://soaljawabpuasa.blogspot.my
loading...

0 Response to "Lailatul Qadar: Malaikat Pilih Masjid? "

Post a Comment