Tips : Beberapa makanan yang perlu diambil ketika bersahur

Kongsikan di


Hari ini hampir penghujung Syaaban, jadi kita tidak lama lagi untuk ke bulan ramadhan almubharak. Saya pasti ramai yang excited menunggu bulan penuh keberkatan itu. Tapi kepada sesiapa yang masih belum habis ganti puasa tahun lepas, selesaikan sekarang ye…Pesanan khidmat masyarakat dari kami pihak wanista…Okay, untuk berpuasa anda haruslah makan makanan yang berkhasiat dan memberi tenaga untuk melakukan aktiviti seharian. Jadi, di sini saya berikan sedikit info tentang makanan yang perlu diambil ketika bersahur.

Ketika bersahur anda disarankan mengambil makanan yang berasaskan tumbuhan hijau seperti sayur-sayuran dan juga makanan yang berasaskan serat yang terdiri daripada roti dan juga air mineral dengan kuantiti yang banyak. Terdapat beberapa menu makanan yang disenaraikan di bawah baik untuk anda ketika bulan puasa!

Sayuran-sayuran dari serat hijau (Fibregreen)
Pengambilan sayuran hijau mampu melambatkan proses penghadaman sekaligus melambatkan keinginan untuk makan. Selain baik untuk kesihatan dan juga perut, daun hijau seperti sederi dan juga lobak merah memang baik untuk proses penghadaman.

Karbohidrat
Maksud bijirin adalah seperti roti serat yang dijual mempunyai kanduagan gandum (Wheat) . Anda boleh memakan roti putih namun lebih digalakkan memakan roti yang terdiri daripada bijirin kerana rotinya lebih tebal akan membuat anda lambat lapar. Selain daripada itu juga variasikan menu anda agar tidak bosan, pilih la menu dari produk kekacang seperti kacang dal ataupun minuman barli ketika bersahur. Penuhkan dengan menu tersebut agar anda kekal cerdas untuk bekerja di siang hari.

Makanan protein
Kurangkan memakan nasi tetapi lebihkan pengambilan lauk dari menu berasaskan daging, terutama sekali dari resepi ikan. Ikan sememangnya antara menu yang harus anda hidangkan untuk seisi keluarga ketika bersahur.

Kurma
Sebelum tamat waktu bersahur, seelok-eloknya pengambilan kurma harus dititikberatkan kerana kurma adalah antara makanan yang memang penuh dengan khasiat dan vitamin, antara khasiat yang terdapat di dalam kurma adalah seperti, serat, gula, vitamin A dan C serta zat mineral atau galian seperti besi, kalsium, sodium dan potasium..

Sumber: Wanista
loading...

0 Response to "Tips : Beberapa makanan yang perlu diambil ketika bersahur"

Post a Comment