Mari contohi akhlak Rasullah s.a.w.- Berbakti kepada ibu bapa

Kongsikan di

Setiap manusia yang lahir di dunia, pasti mempunyai ibu bapa. Ibu bapa yang menjaga,mengasuh,mendidik anak-anak sejak dari kecil. Sejak masih di dalam kandungan hingga menjadi dewasa, anak sentiasa menjadi tangungan ibu bapa. Ibu yang telah mengandungkannya selama 9 bulan dengan pelbagai ujian dan kesakitan. Tentu anda mengetahui ibu yang mengandung pasti mempunyai kesakitan seperti muntah-muntah,pening kepala, kaki bengkak, sakit perut dan sebagainya.

Semasa bersalin pula, ibu bertarung nyawa menahan kesakitan. Setelah bayi lahir, ibu bapa memainkan peranan penting. Di tengah malam, sewaktu ibu dibuai mimpi indah, terdengar tangisan bayi menangis kelaparan atau tidak selesa. mungkin lapar atau inginkan belaian ibu. ibu memujuk tanpa jemu. Apatah lagi jika anak itu sakit, si ibu terpaksa mendukungnya dan memujuk sejak dari pagi hingga petang. Secara jujurnya, bukan mudah menjadi seorang ibu. Pendek kata, jasa ibu di dalam memelihara anak adalah tidak terhingga dan tidak dapat dihitung.

Bapa pula bekerja keras untuk menanggung perbelanjaan keluarga. Dengan kemunculan cahaya mata baru, bapa bekerja bersengkang mata untuk membeli keperluan bayi seperti susu,pampers,ubat-ubatan,kelengkapan bayi dan sebagainya. Tentunya perlukan perbelanjaan yang besar.

Ibnu Mas'ud pernah bertanya kepada Rasullah S.A.W:

"Apakah amal yang dicintai Allah?" Rasul menjawab: "Mengerjakan solat pada waktunya." Ia bertanya : "Kemudian apa?" Rasul menjawap : Berbakti kepada dua orang ibu bapa."Ia bertanya lagi : " Kemudian apa?" Baginda bersabda : " Berjihad pada jalan Allah."

( Riwayat Bukhari dan Muslim)

Rasullah S.A.W bersabda :

" Redha Allah ada di dalam redha ibu bapa, dan kemurkaanNYa ada di dalam kemurkaan keduanya."
(Riwayat Thabarani dari Ibnu Umar)

Dari Abu Bakar Radhiallhu 'anhu berkata bahawa Rasullah S.A.W telah bersabda:

" Mahukah aku khabarkan kepada kamu dosa yang paling besar?" Para sahabat berkata: Bahkan, ya Rasullah. " Baginda bersabda: " Mempersekutukan Allah dan menderhakai kedua ibu bapa."

( Riwayat Bukhari dan Muslim)

P/s : sejak akhir-akhir ini, sudah terlihat terdapat anak yang benci kepada ibu bapanya. mungkin si anak ada sebab membenci ibu bapanya.contohnya : anak yang membenci ayahnya melakukan dosa,seperti berjudi,minum arak,dan sebagainya. Namun, kita sebagai anak,tiada hak untuk membenci ibu bapa yang menjaga kita sejak lahir. Jika benci dgn segala perkara yang dilakukan oleh si ibu atau si ayah. Itu adalah urusan mereka dgn Allah. Kita sebagai anak still perlu jalankan tanggungjawab sebagai seorang anak. Bukan dgn membenci mereka boleh mengubah segalanya. Sebaliknya, kita perlu mendoakan mereka supaya kembali kepada Allah. InsyaAllah...

Sumber: http://nursyahidailias.blogspot.my
loading...

1 Response to "Mari contohi akhlak Rasullah s.a.w.- Berbakti kepada ibu bapa"

  1. Mari kita renung ayat surah Al-Ahqaf ayat 15 ini...

    Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya beserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: "Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)".

    ReplyDelete