Ayat Kita Adakalanya Menyakitkan Hati

Kongsikan di

Patut pun dapat pasangan camtu, perangai kau sama je kurang ajar?”
“Hati busuk!!!”
“Nape tak faham bahasa ni?”
“Ko ni dah lah muka buruk hati pun busuk!!”
“Harap muka je cantik hati!!! Pi cermin balik!”
“Badan gemuk tu yang buat otak singkat!”
Manusia ini bila dia mula bercakap tak pernah nak fikir hati dan perasaan orang padahal semua yang mereka luahkan itu adakalanya menyakitkan dan adakalanya benda yang sama juga jadi kat dia cuma dia perasan atau tidak.
Pernah ke tidak kita berfikir orang yang kita kutuk tu siapa? pernah tak kita bertindak sedemikian rupa?
Nah?? dapat tak jawapannya??
kita belum sempurna untuk memperkatakan keburukan orang. Yang mengeluarkan tutur kata pula tidak pernah berfikir siapa dia untuk berkata-kata.
Harus diingatkan setiap kata ialah doa dan setiap yang kutukan yang kita keluarkan mungkin tidak nampak sekarang jadi pada kita nanti??
Siapa yang akan mengetahuinya??? siapa?
semua itu urusan Allah…

Alkisah menyakitkan hati: si badan gemuk…

“dah lah gemuk hari busuk!”
Ya aku gemuk, tapi hati aku tidaklah busuk. Cuma apa yang aku lakukan kerana perbuatan korang. Pernahkah korang terfikir bagaimana korang mengherdik aku??
berapa baik layan aku terhadap anak kau dan akhirnya kau mengatakan aku ini orang yang hina.
Dijajar cerita aku dengan semua, tapi padahal apa yang aku buat hanya untuk mengelakkan anakmu terus mendapat malu. Keluarga entah apa-apa, ibu-bapa tak tahu mana pergi. Itu semua tomahan orang yang aku dengar tapi aku tidak pernah bersuara.
Kenapa?
Kerana kau keluargaku, tapi sekarang aku tidak mampu bertahan lagi kerana sehingga begini korang buat hidup aku padahal aku menjaga anakmu.

 PENGAJARANNYA…

sebelum kita mengutuk orang dengan kata-kata yang tidak baik, fikir dulu apa betul tindakan kita? layak kita hendak meletak hukuman?
untuk menjadi sempurna dimata orang lain memang payah, baik jadi sempurna dimata Allah…. Seribu kali kita mencuba memperbetulkan kesilapan kita belum tentu satu tindakan yang kita hendak perbetulkan manusia lain boleh terima tetapi di hadapan Allah, sekeji mana perbuatan kita Dia tetap memberi pengampunan.
Semoga kita semua akan dapat iktibar daripadanya…

Sumber : akuislam.com
loading...

0 Response to "Ayat Kita Adakalanya Menyakitkan Hati"

Post a Comment