Berbaloikah Kita Mengejar Dunia?

Kongsikan di

Sebagai usahawan saya cekap dalam mengira untung dan rugi. Saya selalu melatih diri agar membuat kira-kira serta analisa agar kita boleh menentukan sasaran pendek dan juga sasaran jangka masa panjang.

Jika kita buat perkiraan, kita hidup di dunia ini sekadar 50-60 tahun sahaja. Di media sosial sekarang kita boleh lihat seorang demi seorang kenalan kita yang pergi bertemu Tuhan pada umur yang cukup muda.

Transit Di Alam Kubur

Alam ini berada di antara mati dan bangkit daripada mati. Apabila berada di dalam kubur, kita akan disoal oleh dua malaikat yang bernama Munkar dan Nakir mengenai amalan yang dilakukan semasa hidup di dunia.Ensiklopedia Islam: 3/8-9
Selepas alam dunia, kita akan transit sebentar di alam kubur sebelum dibangkitkan pada hari pembalasan. Kalau kita lihat nenek dan moyang kita di dalam kubur, mereka tidur mungkin telah mencecah ratusan tahun. Lebih lama dari jangka hayat mereka hidup di dunia. 
Entah sampai bila mereka berada di dalam kubur sebelum tibanya kiamat dan dibangkitkan untuk hari pembalasan. Mungkin beratus tahun lagi atau ribuan tahun lagi.
Sayangnya, kelak kita tidur di dalam kubur bukan sekadar tidur. Sebagai orang beriman kita percaya kepada azab dan seksa kubur. Ustaz kata, lubung kubur kita nanti akan jadi sama ada lubang neraka ataupun syurga.

Bangkit Di Alam Mahsyar

Iaitu masa ditiup sangkakala, lalu kamu (bangkit hidup) serta datang berpuak-puak (ke Padang Mahsyar)
Surah An-Naba’ 78:18
Tidak terhenti disitu, kita juga akan melalui alam mahsyar yang disebut dengan pelbagai nama. Di antara nama lain bagi alam mahsyar ialah hari pembalasan, hari penyesalan, hari kebenaran dan sebagainya.
Seluruh umat manusia dari zaman Nabi Adam sehingga keseluruhan umat Nabi Muhammad s.a.w akan bangkit dalam situasi yang sangat dahsyat sekali. Digambarkan ada yang peluh sampai ke telinga, bersesak-sesak, menangis-nangis dan macam-macam lagi.
Ketika ini terputus semua perhubungan di dunia. Tiada lagi hubungan di antara ibu bapa dan anak, guru dan murid, majikan dan pekerja dan sebagainya. Masing-masing ingin menyelamat diri sendiri sahaja.
Hanya mereka yang beriman dan bertakwa sahaja melalui saat ini dengan tenang. Entah berapa lama pula kita di mahsyar. Setelah selesai dihisab oleh Tuhan maka akhirnya kita ditentukan sama ada ke Syurga ataupun Neraka. Akhirat jugalah yang kekal abadi.

Alam Dunia Hanya Sebentar

Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh). Sehingga kamu masuk kubur. Al-Takaathur: 1-2
Jika kita telusuri proses ini, dunia ini adalah tempah yang sangat singkat tetapi cukup penting untuk menentukan nasib hidup kita selepas ini. Rugi dan terpedayalah mereka yang bermati-matian 50-60 tahun (atau kurang!) yang diberikan ini untuk mengejarkan dunia semata-mata.
Sedangkan di dunia ini tipu daya belaka. Kelihatan cantik tetapi tidak sebenarnya cantik. Menginginkan sesuatu tetapi tiada penghujungnya. Semakin kita mendekat, dia semakin menjauh. Akhirnya terasa seperti dipermainkan sahaja, diperbodohkan. Itulah dunia.
Sumber: tazkirah.net
loading...

0 Response to "Berbaloikah Kita Mengejar Dunia?"

Post a Comment